Yksi maapallo, yksi terveys

Ihmisten ja muiden eliöiden kohtalonyhteyttä ei voi korostaa liikaa. One Health -ajattelu luo siltoja tieteiden välille, jotta terveys- ja ympäristöongelmia opittaisiin ratkomaan kokonaisvaltaisemmin.

Tiede erikoistuu ja sen on erikoistuttava. Varjopuolena on suurten linjojen ja kokonaiskuvan hämärtyminen.

Vuosituhannen taitteessa maailmaa herättelivät tähän ongelmaan silloiset ebolaepidemiat. Asiantuntijat totesivat, että yksipuolinen asiantuntemus ei riitä, jos tauti halutaan saada aisoihin. Myöhemmin pelättiin sika- ja lintuinfluenssojen leviämistä pandemioiksi.

Ongelmien ratkaisemisessa tarvittiin yhtä lailla lääkäreitä ja eläinlääkäreitä kuin ympäristöasiantuntijoitakin, sillä uusien tautien taustalla usein on jokin ympäristössä tapahtunut muutos.

Terveisiä Yhdysvalloista

Yhdysvalloista maailmalle levinnyt One Health -ajattelu taistelee kapeiden erityisalojen ongelmaa vastaan, kertoo eläinlääketieteellisen tiedekunnan professori Marja-Liisa Hänninen. Se korostaa, että on olemassa vain ”yksi terveys” sen sijaan, että ihmisten, eläinten ja ympäristön terveydet olisivat toisistaan erilliset.

Ilmansaasteet, ilmastonmuutos ja muut muutokset ympäristössä vaikuttavat suoraan ihmisten ja eläinten oloihin: lajeja kuolee sukupuuttoon tai leviää uusille asuinalueille. Toinen esimerkki ovat taudit, jotka leviävät eläimistä ihmisiin – ebola on tästä vain yksi esimerkki.

– On tärkeää ja välttämätöntä, että on olemassa kehys, joka kannustaa katsomaan suurta kokonaisuutta ja tekemään yhteistyötä eri alojen kesken, Hänninen arvioi.

Hän opettaa ympäristöterveyttä eläinlääketieteen opiskelijoille ja tarkastelee siten itse eläinlääketiedettä poikkitieteellisestä näkökulmasta.

One Health -käsite on uusi, mutta havainnot ja pohdinta sen takana vanhoja. Ihmisiä ja eläimiä vertaileva tutkimuskin on yli sata vuotta vanha ala.

– Pyörä on ikään kuin keksitty uudelleen, Hänninen sanoo.

Pelastajakoirat videolla

One Health -ajatusta ja käsitettä on alettu hyödyntää jopa Maailmanpankissa. Ympäristöongelmilla ja epidemioilla on suuri vaikutus maiden talouksiin, kuten on tämänhetkinenkin ebolaepidemia osoittaa. Vaikka ebola saataisiin pian taltutettua Sierra Leonessa ja Liberiassa, vaikutukset näkyvät yhteiskunnissa pitkään.

”Yksi terveys” on yksi yliopiston helmikuisen Tarpeeksi terve -tiedeteeman aiheista. Ihmisen ja ympäristön kohtalonyhteydestä keskustellaan muun muassa Tiedekulmassa torstaina 5.2. sekä tänään 2.2. julkaistussa videossa Countless Creatures, One Health. Five Fascinating Facts about your Bond with Nature. Tähtirooleissa videolla ovat pelastajakoirat ja -mikrobit sekä rehevä luonto.

Countless Creatures, One Health -video YouTubessa

Tarpeeksi terve -teemasivusto

Tarpeeksi terve -ohjelmaa Tiedekulmassa 3.-25.2.

KATSO VIDEO: Yksi terveys - One Health (Tiedekulma 5.2.2015)