Webmikroskopia avuksi taistelussa trooppisia tauteja vastaan

Helsingin ja Tampereen yliopistojen tutkijoiden kehittämä webmikroskopia on ollut jo jonkin aikaa käytössä patologian alalla. Nyt menetelmä on valjastettu myös lääketieteellisen parasitologian käyttöön suomalaisten ja ruotsalaisten tutkijoiden yhteisvoimin.

Loistaudit ovat yksi köyhien trooppisten maiden pahimmista ongelmista. Luotettavan tiedon saaminen loistartuntojen määrästä on monilla alueilla kuitenkin ollut vaikeaa, koska parasitologian laboratorioiden raportoimat tulokset eivät ole vertailukelpoisia – yhteisiä laatustandardeja on ollut mahdoton luoda, koska käytettävissä ei ole identtisiä opetusnäytteitä.

”Seurauksena on usein ollut ylidiagnosointia ja epätarkoituksenmukaista hoitoa”, toteaa trooppisten tautien tutkija, professori Ewert Linder Karoliinisesta Instituutista.

Linder, joka tekee yhteistyötä Nicaraguan Leonin yliopiston kanssa parasiittitautien diagnostiikan kehittämiseksi, oivalsi webmikroskopian mahdollisuudet tilanteen korjaamisessa. Hänen yhteistyönsä suomalaistutkijoiden kanssa on nyt johtanut PLoS Neglected Tropical Diseases -lehdessä julkaistuun tutkimukseen webmikroskopian soveltamisesta parasiittidiagnostiikkaan.

Parasitologeja palvelemaan suunnitellussa WMP:ssä (webmicroscope for parasitology) loisia sisältävät kudos-, uloste- ja verinäytteet on digitalisoitu ja viety tutkijoiden saataville internetiin.

”Yksi koostekuva voi sisältää dataa yli puoli teratavua. Tällaisen datamäärän hallitseminen on tehty mahdolliseksi tehokkailla kuvanpakkausmenetelmillä ja hyödyntämällä satelliittikuvantamisessa käytettäviä tekniikoita. Kuvia katsotaan internetissä hyvin samalla tavalla kuin esimerkiksi Google Maps -palvelussa”, selittää dosentti Johan Lundin Helsingin yliopistosta.

Tärkeä uutuus on se että WMPssä voidaan tutkia näytettä paitsi eri suurennuksessa, nyt myös fokusoimalla eli tarkentamalla niin kuin tavallisessa mikroskoopissa. Tämä uusi tekniikka on erityisen tärkeä kun visualisoidaan yksityiskohtia suurista kohteista, kuten esimerkiksi loismatojen munia ulostenäytteissä.

Entistä luotettavampi ja yksityiskohtaisempi tieto loistartunnoista on suureksi avuksi esimerkiksi trooppisten tautien tutkimisessa ja torjunnassa. Paikallisena kuvapalvelimena voi toimia tavallinen tietokone tai vaikkapa salkkumikro, Lundin huomauttaa.