Virtuaalitodellisuudesta apua kognitiiviseen heikentymiseen

Ping Jiang ja hänen Helsinki Challenge -semifinalistijoukkueensa Senior Cognitive Booster haluavat tukea vanhusten kognitiivisia kykyjä viemällä heidät virtuaalitodellisuuteen.

Soutelu levollisessa järvimaisemassa ja rantojen eläimistön tarkkailu saattavat olla vanhusten arkipäivää tulevaisuudessa – virtuaalitodellisuudessa.

Sen lisäksi, että virtuaalitodellisuus tarjoaa uuden tavan kokea asioita, se saattaa auttaa ehkäisemään kognitiivista heikentymistä, sanoo Senior Cognitive Booster joukkueen vetäjä Ping Jiang Helsingin yliopistosta.

– Uskon, että pitämällä vanhukset aktiivisina, voimme tukea heidän kognitiivista toimintakykyään, Jiang lisää.

Väitöskirjaansa varten Jiang tutkii neuroplastisuutta, eli aivojen mukautuvuutta, kuvantamalla lasten aivoja Helsingin yliopiston ja Aalto-yliopiston yhteisessä tutkimusprojektissa.

– Tutkimme, miten aivojen kehitys ja mukautuvuus vaikuttavat kognitiivisiin toimintoihin. Aivot säilyttävät plastisuutensa läpi elämän, joten ihmiset voivat kehittää kognitiivisia toimintojaan iästä riippumatta, Jiang sanoo.

Hänen mukaansa virtuaalitodellisuuden avulla vanhuksia voidaan aktivoida samanaikaisesti kevyeen liikuntaan sekä kognitiiviseen harjoitteluun.

Harjoituksissa käytettävän ohjelmiston suunnittelusta vastaa BetterDay Innovation, jonka toimitusjohtaja Yina Ye on mukana Jiangin Helsinki Challenge -joukkueessa. BetterDay järjestää parhaillaan työpajoja, joissa testataan, miten vanhainkodeissa asuvat vanhukset reagoivat virtuaalitodellisuuden käyttöön.

Saadakseen tieteellistä tukea virtuaalitodellisuuden hyödyille Jiang aikoo tutkia muutoksia vanhusten kognitiivisissa kyvyissä ja heidän aivotoiminnoissaan funktionaalisen magneettikuvauksen avulla ennen ja jälkeen virtuaalitodellisuudessa tehtyjen harjoitteiden.

– Olemme vielä alkuvaiheessa, mutta toivon, että voimme jatkaa kilpailussa ja saada projektillemme rahoitusta, näkyvyyttä ja yhteistyökumppaneita Helsinki Challengen kautta, Jiang sanoo.

Yhteystiedot: Ping Jiang, ping.jiang@helsinki.fi, puh. 0453177986