Virtuaalisessa ehkäisyneuvolassa harjoitellaan tekoälypotilaan kohtaamista

Virtuaalinen ehkäisyneuvola syntyi moniammatillisena yhteistyönä. Uudenlainen chat-simulaatio hyödyntää generatiivista tekoälyä mahdollistaen realistisen potilaskohtaamisten harjoittelun.

Virtuaalinen ehkäisyneuvola syntyi monialaisena yhteistyönä, jossa mukana olivat asiantuntijat lääketieteellisestä tiedekunnasta sekä yliopiston Global Campus -tiimistä (englanniksi), jonka tavoitteena on kehittää uusia verkko-oppimisen menetelmiä yhteistyössä tiedekuntien kanssa. 

Yliopistonlehtori Jaana-Maija Koivisto lääketieteellisestä tiedekunnasta kertoo, että idea virtuaalisesta ehkäisyneuvolasta syntyi yhteisestä halusta kehittää uudenlainen, kevyt ja skaalautuva virtuaalinen oppimisympäristö tiedekunnan opetukseen.

– Terveysalan opetuksessa on hyödynnetty jo pitkään monenlaisia virtuaalipotilaita. Usein uudet toteutukset osoittautuvat kuitenkin haastaviksi tuoda opetukseen: esimerkiksi virtuaalilaseja käyttäessä ongelmaksi nousee niiden rajattu määrä ja kliinisten sisältöjen kehittämisen työläys, Koivisto selittää. 

Virtuaalisia kohtaamisia on harjoiteltava

Tekoälypohjainen chat-simulaatio valikoitui sen vuoksi, että sen avulla on mahdollista treenata virtuaalisia potilaskohtaamisia. Potilaan kohtaamista etävastaanotolla on tärkeää harjoitella, sillä erilaiset chat-palvelut yleistyvät terveydenhuollossa kovaa vauhtia.

– Potilaiden kannalta etäpalvelut ovat mieluisia ja käteviä, mutta terveydenhuollon henkilöstö kokee ne haasteellisiksi: hoidontarpeen arviointi vaikeutuu, kun potilasta ei näe. Kirjallisessa vuorovaikutuksessa harjoittelua vaativat myös niin sanotut pehmeät taidot, eli miten esimerkiksi ilmaista empatiaa, mainitsee Koivisto. 

Kun tiimistä vielä löytyi sopivaa osaamista naistentaudeista, olivat edellytykset lähteä kehittämään virtuaalista ehkäisyneuvolaa kasassa.

Tekoäly vaatii suostuttelua

Tiedekunnan ja Global Campus -projektin yhteistyönä syntyi neljä potilastapausta sen perusteella, millainen asiakas tyypillisesti voisi ottaa yhteyttä chatin kautta. Pedagogisesta näkökulmasta jokaiselle AI-potilaalle määritettiin tiettyjä taustatekijöitä, jotka vaikuttavat ehkäisyvalmisteen valintaan. 

Global Campus -projektissa työskentelevä asiantuntija Saša Tkalcan kuvaa AI-potilaiden luomista iteratiiviseksi prosessiksi. 

– AI-potilaat olivat yhteistyön tulos, jossa yhdistyivät eri alojen ammattilaisten tietämys. Meidän tiimistämme minä ja Noha M. Abdelmonem tarjosimme tarvittavaa osaamista tekoälyä ohjaavien kehotteiden luomiseen, mutta aiheen asiantuntijaa tarvitaan testaamaan chatia, kysymään oikeita kysymyksiä.

Prosessi käynnistyi taustahaastatteluilla, jotta chatbottia voitiin kouluttaa vastaamaan mallipotilaan tavoin. Sitten botille annettavia kehotteita muokattiin testauksessa saatujen havaintojen perusteella. Haasteeksi nousivat etenkin luonnolliseen vuorovaikutukseen liittyvät tekijät.

– Kun testasimme ensimmäistä AI-potilasta, 17-vuotiasta helsinkiläistä nuorta naista, asiantuntijoilla, saimme palautteeksi, että botin puhetapa vaatii vielä hiomista. Meidän tiimimme tehtäväksi jäi siihen miettiä, miten saisimme tekoälyn maaniteltua toimimaan halutulla tavalla, Tkalcan selittää.

Tutkimusta ja lisää sovellutuksia

Vaikka mallipotilaat on saatu luotua, ei työ virtuaalisen ehkäisyneuvolan parissa ole vielä lopussa.

– Meillä on jo suunnitteilla tutkimusta siitä, millaiseksi vuorovaikutus opiskelijan ja AI-potilaan välillä muodostuu. Lääketieteellisen tiedekunnan lisäksi tekoälypohjaista chat-simulaatiota on tarkoitus hyödyntää tänä syksynä myös Metropolia ammattikorkeakoulun kätilöopiskelijoiden kanssa. Näin saamme kerrytettyä tutkimustietoa siitä, tukevatko tekoälyyn perustuvat menetelmät oppimista, Koivisto valottaa. 

Tähän mennessä saatu opiskelijapalaute on hänen mukaansa ollut rohkaisevaa: opiskelijat ovat kokeneet simulaatiotilanteen realistisena ja pitäneet harjoittelua mielekkäänä. 

Myös Global Campus -projektissa on tarkoitus kehittää lisää chat-pohjaisia tekoälyratkaisuja opetukseen.

– Pitkällä aikavälillä suunnitelmissamme on rakentaa aikaisempien kehotteiden pohjalta malli, jonka avulla jokainen yliopistolainen pystyisi itse luomaan vastaavia chat-ratkaisuja opetukseen. Kehitystyö on lupaavassa vaiheessa, paljastaa Tkalcan.

Lisätietoa