Viritetty vaippa: älyhousut auttavat selvittämään vauvojen uniongelmia

Älyvaate voi auttaa tutkimuksessa ja vanhempien ahdingossa.

Uni on välttämätöntä vauvojen aivojen kypsymiselle. Unen laadun kotimittauksiin on kuitenkin vain vähän välineitä.

Olisiko älyvaatteista apua, selvitetään vauvojen aivotoiminnan kehitystä tutkivassa BABA-keskuksessa. Rhythms in infant brain -hankkeessa testataan ”unipöksyjä” keskuksen vetäjän, kliinisen neurofysiologian professori Sampsa Vanhatalon johdolla.

Neurotieteiden maisteriksi opiskeleva Natalia Acosta kuuli tutkimuksesta opiskelukaveriltaan ja innostui:

— Halusin tehdä kliiniseen tutkimukseen liittyvän gradun ja olla tekemisissä ihmisten kanssa. Tässä on vauvojakin!

Acosta tapaa mukaan ilmoittautuneet perheet, opastaa mittauksessa ja lähettää vauvat kotiin anturilla varustetuissa housuissa.

Anturi antaa Bluetooth-yhteyden kautta älykännykkään signaalia hengityksestä ja sydämen toiminnasta koko testin ajan. Yön jälkeen housut ja kännykkä palautetaan datan purkamista varten.

— Soitan vielä jälkikäteen vanhemmille ja kyselen käyttäjäkokemuksia.

Tavoitteena on selvittää, onko anturi luotettava, saadaanko yhden yön mittauksella kotioloissa tarpeeksi hyvälaatuista signaalia ja saako siitä eroteltua tietoa unen eri vaiheista.

— Näyttää siltä, että sekä hengitystä että sydänsähkökäyrää voidaan mitata erittäin hyvin.

Acosta jatkaa testausta, kunnes noin 30 kotimittausta on koossa. Jatkossa selviää, kehittyykö housuista väline myös vauva-arjen avuksi. Käyttäjäkokemuksista on jo kiinnostunut Aalto-yliopiston älyvaateinsinööri.

— Peräti 40 prosenttia äideistä sanoo, että vauvalla on uniongelmia. Ahdistus on aito, olipa takana lapsen sairaus tai vanhempien väsymys, Vanhatalo summaa.

Jos älyhousut päätyvät arkikäyttöön, neuvolat voivat antaa niitä vanhemmille, ja kotimittausten tiedot voisi analysoida verkkopalvelun kautta, Vanhatalo visioi.

Artikkeli on julkaistu Kentältä-palstalla Yliopisto-lehden numerossa Y/02/19.

KUKA

Neurotieteiden pro gradun tekijä Natalia Acosta professori Sampsa Vanhatalon ohjauksessa.

MISSÄ

Vauvojen kodeissa ja BABA-keskuksessa HUSin sairaalan kupeessa Helsingissä.

MITÄ

Testaa vauvojen unen laatua mittaavien housujen toimivuutta.