Viimeinen tilaisuus osallistua Länsi-Afrikkaan suuntautuvalle ripulirokotetutkimusmatkalle – viimeiset kolme matkaa selvästi aiempia edullisemmin

Nyt on viimeinen mahdollisuus osallistua Helsingin yliopiston ja HUSin tutkijoiden vetämään ripulirokotetutkimukseen. Tutkittavien ohjelmaan kuuluvia kahden viikon lomamatkoja länsiafrikkalaiseen Beniniin järjestetään enää helmikuun loppuun.

Puolitoista vuotta jatkunut professori Anu Kanteleen johtama ripulirokotetutkimus on loppusuoralla. Lähes 700 suomalaista on jo osallistunut tutkimusmatkalle lomaillen ja nauttien suomalais-afrikkalaisen kulttuurikeskus Villa Karon suunnittelemasta ohjelmasta, joka perehdyttää osallistujan Länsi-Afrikan kulttuuriin Grand Popon kalastajakylässä.

– Tutkimusmatkalaiset ovat lähes poikkeuksetta antaneet ylistävää palautetta matkastaan, ja jotkut ovat vierailleet Grand Popossa jo uudestaan omatoimisesti. Moni osallistuja on myös kokenut tärkeänä mahdollisuuden olla osana tutkimusta, jonka avulla toivotaan saatavan rokote suojaamaan kehittyvien maiden lapsia ETEC-bakteerin aiheuttamalta ripulilta, koordinaattori LL Marianna Riekkinen ETVAX-tutkimusryhmästä kuvailee.

Jotta 750–800 tutkittavan tavoite saataisiin täyteen, on viimeisen kolmen tutkimusmatkan kustannuksiin luvassa suunniteltua enemmän tukea. Kahden viikon matkan kokonaishinta viisumikuluineen jää selvästi alle 1000 euron. Myös hotellimajoitus aamupaloineen ja Villa Karon kulttuuritarjonta kuuluvat hintaan.

– Nyt jos koskaan kannattaa lähteä mukaan! Matkoja on rajallinen määrä, mutta kaikki paikat pyritään täyttämään.

Matkan kokonaishinta lentoineen, hotellimajoituksineen ja kulttuuriohjelmineen on aiemmin ollut alle 1600 euroa. Viimeiselle kolmelle matkalle annettava lisätuki on alle 30-vuotiaille 780 euroa  ja 30 vuotta täyttäneille 720 euroa. Matkojen lähtöpäivät ovat 27.1., 10.2. ja 24.2.2019.

WHO:n tavoite voi toteutua suomalaisturistien avulla

Ripuli on kehitysmaissa toiseksi yleisin alle viisivuotiaiden lasten kuolinsyy, ja ETEC on yleisimpiä lasten ripulin aiheuttajia. Sama bakteeri aiheuttaa myös suuren osan länsimaisten matkaripulitapauksista Afrikassa, Aasiassa ja Latinalaisessa Amerikassa. Beniniin matkaaville annettava ETVAX on suun kautta annettava rokote, jonka on tarkoitus suojata ETEC-bakteerilta.

WHO:n tavoitteena on jo vuosia ollut saada käyttöön ETEC-rokote. ETVAX on kehitteillä olevista rokotteista lähimpänä tavoitetta.

Tutkimukseen tarvitaan osallistujiksi kaikkiaan 750–800 suomalaista 18–65-vuotiasta aikuista. Aiemmin rokotetta on tutkittu 140 ruotsalaisella aikuisella ja 450 bangladeshilaisella lapsella. Näissä molemmissa tutkimuksissa rokote osoittautui hyvin siedetyksi: rokoteryhmässä ei ole ollut enempää haittavaikutuksia kuin lumeryhmässä.

Lisätiedot:

Tarkempaa tietoa tutkimuksesta sekä ilmoittautumisohjeet tutkimusprojektin verkkosivulla: tutkimusmatka.com. Tiedustelut sähköpostilla osoitteeseen: info@tutkimusmatka.com ja median yhteydenotot: anu.kantele@hus.fi.

Rokotetutkimus tehdään Helsingin yliopiston, HYKSin infektioklinikan, Göteborgin ja Virginian yliopistojen sekä Yhtyneet Medix Laboratorioiden ja Aavan Lääkärikeskuksen välisenä yhteistyönä. Mukana ovat yhteistyökumppaneina Medfiles Oy, Matkatoimisto Aventura ja Truly Agency Oy. Tutkimuksen rahoittavat rokotteen valmistaja, Scandinavian Biopharma AB sekä Bill ja Melinda Gates Foundationilta rahoituksensa saava kansainvälinen terveysjärjestö PATH.