Verisuonibiologian tutkijat kokoontuvat kesäkuun alussa Helsinkiin

Sunnuntaina 3.6.2018 Finlandia-talossa käynnistyvä kansainvälinen Vascular Biology Meeting (IVBM2018) kokoaa Helsinkiin yli tuhat veri- ja imusuonitutkijaa kaikkialta maailmasta. Konferenssi jatkuu torstaihin 7.6. saakka.

Konferenssin järjestelytoimikunnan puheenjohtaja, akatemiaprofessori Kari Alitalo Helsingin yliopistosta kertoo, että verisuonibiologia on monitieteinen tutkimusalue, joka yhdistää muun muassa syöpä- ja aineenvaihduntasairauksien tutkijoita, immunologeja ja neurobiologeja. Tämä näkyy myös konferenssin ohjelmassa.

– Verisuonibiologian merkitys on kasvamassa hyvin monien eri sairauksien ymmärtämisessä ja uusien hoitokeinojen etsimisessä ja kehittämisessä, Alitalo toteaa.

Nykyisin verisuoniin kohdistuvia hoitoja käytetään jo syövän ja silmänpohjan rappeuman hoidossa, mutta vastaavia uusia hoitoja odotetaan myös muihin sairauksiin. Kuumia tutkimusaiheita ovat tällä hetkellä esimerkiksi eri elinten verisuonien rakenteelliset ja toiminnalliset eroavuudet, joiden ymmärtämisen uskotaan tuovan mahdollisuuksia verisuonten erilaistumisen ja endoteelisolujen toiminnan muokkaamiseen eri elimissä ja erilaisissa sairaustiloissa.

– Voimme kasvattaa veri- ja imusuonia ja toisaalta estää niitä kasvamasta, mikä sinänsä tarjoaa hoitomahdollisuuksia, Alitalo sanoo.

Alan ajankohtaisimmat aiheet nostetaan esille 17 plenary-luennossa, joiden pitäjät ovat alan tunnetuimpia tutkijoita eri puolilta maailmaa. Tunnettujen huippututkijoiden lisäksi konferenssin miltei sadan puhujan joukossa on Alitalon mukaan myös runsaasti ’nousevia tähtiä’, vasta uransa alkupuolella olevia nuoria tutkijoita.

– Puhujat tulevat tarjoamaan monipuolisen katsauksen tämän tutkimusalueen viimeisimpiin löytöihin ja siihen, mitä alalla juuri nyt on tapahtumassa.

Alitalo huomauttaa, että suuri kansainvälinen konferenssi on samalla hieno tilaisuus esitellä Helsinkiä ja Suomea kaikkiaan 32:sta maasta eri puolilta maailmaa tuleville vieraille.

– Ajankohta on nyt paras mahdollinen, kesäinen Helsinki on ollut parhaimmillaan jo jonkin aikaa, ja valoisat kesäyömme ovat monille vieraillemme ainutlaatuinen kokemus.

IVBM2018-konferenssin järjestävät European Vascular Biology Organisation, Helsingin yliopisto, Uppsalan yliopisto ja Wihuri Research Institute. Järjestelytoimikunnan suomalaisjäsenet Alitalon lisäksi ovat apulaisprofessori Pipsa Saharinen Helsingin yliopistosta ja akatemiaprofessori Seppo Ylä-Herttuala Itä-Suomen yliopistosta. Jenny ja Antti Wihurin rahasto on yksi IVBM2018 tärkeimmistä sponsoreista.

IVBM-kokous järjestetään joka toinen vuosi; edellliset IVBM kokoukset järjestettiin Kiotossa 2014 ja  Bostonissa 2016. Seuraava kokous pidetään vuonna 2020 Etelä-Koreassa.

Lisätietoa IVBM2018-verkkosivuilta