Vauva, tyypin 1 diabetes ja lehmänmaito - vihdoin vastaus kiistanalaiseen kysymykseen

Viisitoista vuotta jatkunut kansainvälinen TRIGR-tutkimus on osoittanut, että äidinmaidonkorvike, jossa lehmänmaidon proteiinit on pilkottu pieniksi osiksi, ei estä tyypin 1 diabeteksen puhkeamista perinnöllisesti alttiilla lapsilla.

TRIGR-tutkimusta on johtanut professori Mikael Knip Helsingin yliopistosta. Tutkimuksen tulokset on julkaistu JAMA-tiedelehdessä 2.1.2018.

Aiemmat tutkimukset ovat osoittaneet, että varhainen altistuminen ravinnon proteiineille, kuten esimerkiksi lehmänmaidon proteiineille, lisää perinnöllisesti alttiiden lasten riskiä sairastua tyypin 1 diabetekseen. Vuonna 2002 käynnistettiin suomalaistutkijoiden aloitteesta laaja kansainvälinen TRIGR-tutkimus sen selvittämiseksi, voidaanko tyypin 1 diabeteksen kehittymistä estää tai hidastaa myöhäistämällä imeväisikäisen lapsen altistusta vieraille proteiineille.

Tulosten perusteella ei ole syytä muuttaa nykyisiä ravitsemusohjeita vauvoille, joilla on lisääntynyt riski tyypin 1 diabetekselle.

Tutkimukseen otettiin mukaan 2 159 imeväisikäistä lasta, joilla oli ykköstyypin diabetesta sairastava perheenjäsen. Siinä vaiheessa, kun vauva tarvitsi lisämaitoa, hänelle annettiin joko kaseiinipohjaista tutkimuskorviketta, jossa proteiinit oli pilkottu pieniksi osiksi, tai tavanomaista, pilkkomattomia lehmänmaidon proteiineja sisältävää äidinmaidonkorviketta.

Vauvat saivat tutkimuskorviketta vähintään kaksi kuukautta 6-8 kuukauden ikään mennessä, ja samaan aikaan heidän ruokavaliossaan vältettiin ruokia, jotka sisälsivät lehmänmaidon proteiineja. Tutkittavia seurattiin tyypin 1 diabeteksen kehittymisen suhteen vähintään 10 vuotta.

– Tulokset osoittavat, että pitkälle pilkotun kaseiinikorvikkeen saanti vauvaiässä ei vähentänyt tyypin 1 diabeteksen ilmaantuvuutta verrattuna tavalliseen lehmänmaitopohjaiseen korvikkeeseen 11,5 vuoden keskimääräisen seurannan aikana. Tulosten perusteella ei ole syytä muuttaa nykyisiä ravitsemusohjeita vauvoille, joilla on lisääntynyt riski tyypin 1 diabetekselle, professori Knip toteaa.

TRIGR-tutkimuksessa oli mukana 15 maata ympäri maailman. Helsingin yliopisto toimi koko tutkimuksen koordinaattorina. Suomesta tutkimukseen osallistui 424 lasta eli viidesosa kaikista osallistujista.

Tutkimuksen merkittävimmät rahoittajat olivat Yhdysvaltojen ja Kanadan kansalliset terveysvirastot (National Institutes of Health, NIH, USA ja Canadian Institutes of Health Research, CIHR) sekä Euroopan Unioni.

Lisätietoja:
Professori Mikael Knip, Helsingin yliopisto ja Helsingin yliopistollinen sairaala / Lastenklinikka
Sähköposti: mikael.knip@helsinki.fi