Uusi yhteistyö etsii vastauksia kasvispainotteisen ruokavalion tukemiseen

Helsingin yliopiston tutkimusverkosto Helsinki Planetary Health Hub on solminut kansainvälisen yhteistyön, jonka tavoitteena on tutkia, miten kasvispainotteista syömiskäyttäytymistä ja sen terveys- ja kestävyysvaikutuksia voidaan tukea.

Helsinki Planetary Health Hub (HPHH) edistää tutkimuksen ja käytännön ratkaisujen avulla ekologista, sosiaalista, kulttuurista ja taloudellista kestävyyttä terveysjärjestelmissä.

Nyt tutkimusverkosto on solminut yhteistyösopimuksen, jonka tavoitteena on kasvispainotteisen syömisen lisääminen tekoälypohjaisten ravitsemusohjelmien avulla. Sovelluksen alustana käytetään kotimaisen Wellness Foundryn kehittämää digitaalista Metabite-alustaa. Sovelluksen lanseeraa yhdysvaltalainen Game Changers -instituutti.

– Yhteistyömme tuo mahdollisuuden tutkia väestölle tarkoitettujen digitaalisten ratkaisujen vaikutuksen tutkimista Suomessa ja Yhdysvalloissa, kertoo terveydenhuollon professori Kristiina Patja Helsingin yliopistosta ja Helsinki Planetary Health Hub -verkostosta.

Helsingin yliopisto tutkii valmennuksen vaikutuksia ja yhteyksiä kestävyyteen

Digitaaliset ravitsemusvalmennusohjelmat räätälöidään eri käyttäjäryhmille, kuten eri lajien urheilijoille ja terveyshyötyjä tavoitteleville. Ensimmäiset käyttäjät saavat valmennuksen käyttöönsä Suomessa ja Yhdysvalloissa vuoden 2024 aikana.

Helsinki Planetary Health Hub on mukana tutkimassa, miten tekoälyavusteinen valmennus toimii ja vaikuttaa yksilöiden ruokavalioon. Tutkijat myös selvittävät, millaisia vaikutuksia ruokavalion muutoksilla on yksittäisen henkilön hiilijalanjälkeen ja myös laajemmin kestävyyteen.

– Meillä on suuri haaste rakentaa kestävämpää yhteiskuntaa ja terveysjärjestelmää. Tarvitsemme digitaalisia välineitä, jotta voimme tukea siirtymää kasvipohjaiseen ruokavalioon. Siirtymän vaikutuksia tulee tutkia tieteen keinoin. Tämä uusi yhteistyö mahdollistaa uudenlaisen data-analytiikan, jolla voimme tutkia terveyskäyttäytymisen muutoksen yhteyttä kestävyyteen, Patja sanoo.