Uusi nanotekniikkaan perustuva syöpälääke tehostaa solunsalpaajahoitoa

Helsingin yliopiston tutkijat ovat yhdessä Åbo Akademin ja kiinalaisen Huazhongin teknillisen korkeakoulun tutkijoiden kanssa kehittäneet uuden nanolääkkeen, jota käytetään solunsalpaajiin perustuvassa syövän täsmähoidossa. Ryhmän kehittämä ratkaisu tarjoaa uudenlaisen tehokkaan tavan hyödyntää solupohjaisia nanolääkkeitä solunsalpaajahoidossa.

Eksosomeissa eli solujen erittämissä rakkuloissa on proteiineja, RNA:ta ja muita isäntäsolun molekyylitason rakenneosia. Yhdistämällä niitä keinotekoiseen nanomateriaaliin tutkijat ovat valjastaneet ne syöpälääkkeiden kuljettimiksi. Uudet eksosomipohjaiset nanolääkkeet tehostivat lääkkeen kertymistä kasvaimeen, leviämistä verisuonien ulkopuolelle ja tunkeutumista kasvaimen peruskudokseen suonensisäisen annostelun jälkeen.

– Tutkimus korostaa solupohjaisten nanolääkkeiden merkitystä, toteaa hankkeen vastaava tutkija ja yksi artikkelin yhteyskirjoittajista Hélder A. Santos, joka työskentelee apulaisprofessorina Helsingin yliopiston farmasian tiedekunnassa.

Nanohiukkasiin perustuvien lääkkeenantomenetelmien hoitotehosta on saatu syövän yhteydessä lupaavia tuloksia. Tavallisesti nanohiukkasten kohdennettavuutta kasvaimiin tehostetaan täsmävasta-aineilla, peptideillä tai muilla biomolekyyleillä. Tehostuneen immuunivasteen takia tällaisilla kohdennusligandeilla eli solun ulkoisilla sitoutuvilla osilla saattaa kuitenkin olla haitallinenkin vaikutus nanohiukkasiin perustuvan lääkkeenannon tehoon.

Biomimeettiset eli luonnollisenkaltaiset nanohiukkaset sen sijaan yhdistävät solujen, solukalvojen ja muiden luonnollisten biomateriaalien toiminnallisuudet keinotekoisten nanohiukkasten biolääketieteelliseen tekniikkaan, jolloin lopputuloksena on tehokas lääkeaineenkuljetin.

Täsmäsolunsalpaajahoitoihin kehitetyt eksosomipäällysteiset biologisesti yhteensopivat ja huokoiset piipohjaiset nanolääkkeet tehostivat syöpälääkkeen rikastumista kasvainsoluihin elävässä elimistössä.

– Havaintojemme perusteella eksosomipohjaisia biomimeettisiä nanohiukkasia on mahdollista käyttää lääkeaineidenkantaja-aineina syöpälääkkeiden tehon lisäämiseksi, Santos sanoo.

Alkuperäinen artikkeli

Tumor exosome-based nanoparticles are efficient drug carriers for chemotherapy
Nature Communications 23.8.2019

Lääketutkimuksen tohtoriohjelma (sivusto vain englanniksi)