Uusi kantasoluportaali avautui – tutkittua tietoa kantasoluista kaikkien käyttöön

Kantasoluportaali tarjoaa kansalaisille tutkittua tietoa erilaisista kantasoluista, niiden alkuperästä ja potentiaalista tutkimuksessa ja kantasoluhoidoissa.

Kantasolututkimus on viimeisen parinkymmenen vuoden aikana johtanut suuriin läpimurtoihin. Kantasolututkimuksen ansiosta ihmisen kehityksen alkuvaiheet tunnetaan nykyään, ja laboratoriossa kantasoluista voidaan muokata erilaisia soluja ja minikudoksia. Myös monen aiemmin huonosti tunnetun sairauden syyt ovat kantasolututkimuksen ansiosta paremmin selvillä. Joidenkin sairauksien kohdalla kantasolututkimuksen avulla on edetty jo hoitoihin asti.

Nyt kuka tahansa voi etsiä tietoa kantasoluista uudesta kantasoluportaalista.

– Helsingin yliopiston tutkijat Suomen Akatemian kantasolumetabolian huippuyksiköstä ovat työstäneet portaalin, joka tarjoaa kansalaisille luotettavaa tietoa erilaisista kantasoluista, kantasolututkimuksesta ja kantasoluhoidoista sekä ohjaa lukijaa eteenpäin toisille tutkittuun tietoon pohjautuville sivuille, kertoo Emilia Kuuluvainen, yksi portaalin tekijöistä.

Kantasoluportaali on suunnattu aiheesta kiinnostuneille kansalaisille, opiskelijoille, opettajien käyttöön ja toimittajille. Portaali käännetään ruotsiksi kevään 2021 aikana ja myöhemmin myös englanniksi.

– Kantasoluista uutisoidaan paljon niiden suuren lääketieteellisen potentiaalin takia, mutta kantasoluista ja varsinkin kantasoluhoidoista esiintyy myös paljon harhaanjohtavaa uutisointia. Oikeaa tietoa kantasoluista on huonosti saatavilla suomeksi ja ruotsiksi. Uusi portaali vastaa tähän tarpeeseen, kantasolumetabolian huippuyksikön (MetaStem) johtaja Pekka Katajisto kertoo.

– Lisäksi niin sanotusta kantasoluturismista on tullut ongelma, ja potilailta voidaan laskuttaa suuria summia tehottomista hoidoista, jotka voivat olla vaarallisia. Kantasolututkimus on varsin nuori tieteenala, ja siksi siihen perustuvat toimivat hoidot ovat vasta tulossa, jatkaa professori Timo Otonkoski

Mi­hin ky­sy­myk­siin kan­ta­so­lu­por­taa­li vas­taa?

Kantasoluportaalista löydät vastauksen muun muassa seuraaviin kysymyksiin:

• Mikä kantasolu oikein on?
  • Mitä eroa on alkion ja aikuisen kantasoluilla?
  • Miksi kaikki kantasolut eivät ole samanlaisia?
  • Miksi kantasolututkimusta tehdään?
  • Mihin sairauksiin on saatavilla tutkitusti tehokasta kantasoluhoitoa? Entä mihin sairauksiin kantasoluhoitoa on todennäköisesti lähitulevaisuudessa tulossa?

Lisäksi kuka tahansa voi esittää tutkijoille kysymyksen kantasoluista:

• FAQ-sivun lopusta löytyy lomake, jossa voit esittää oman kysymyksesi.
  • Tutkijatiimi pyrkii vastaamaan kysymyksiin joko henkilökohtaisesti tai FAQ-sivulla.

Kantasoluportaali päivittyy, kun uutta tutkittua tietoa tulee lisää. Jatkossa portaalissa myös tiedotetaan uusista kantasolututkimuksen läpimurroista portaalin uutisosiossa.

Tutustu portaaliin ja kerro, minkälaista tietoa kantasoluista toivot portaaliin.

Tekijät:

• Emilia Kuuluvainen (FT, kantasolumetabolian huippuyksikön (MetaStem) tutkimuskoordinaattori, HY)
  • Pekka Katajisto (FT, apulaisprofessori, HiLIFE, HY, kantasolumetabolian huippuyksikön (MetaStem) johtaja)
  • Timo Otonkoski (LKT, professori, kantasolujen ja metabolian tutkimusohjelman (STEMM) johtaja, HY, Uusi lastensairaala, HUS)
  • Kirmo Wartiovaara (LT, kantasolubiologian dosentti, HY, perinnöllisyyslääkäri, HUS)
  • Henna Tyynismaa (FT, apulaisprofessori, tutkimusohjelmayksikön (TOY) johtaja, lääketieteellinen tiedekunta, HY)
  • Ville Hietakangas (FT, professori, bio- ja ympäristötieteellinen tiedekunta ja Biotekniikan instituutti, HiLIFE, HY)

Kantasoluportaalia ovat tukeneet kantasolumetabolian huippuyksikkö MetaStem, Helsingin yliopisto, Suomen Akatemia ja Helsinki Institute of Life Science (HiLIFE).

Li­sä­tie­to­ja:

Emilia Kuuluvainen, tutkimuskoordinaattori, Helsingin yliopisto