Tutkijat kehittivät nopean työkalun proteiinien hajottamiseen soluissa

AID-tekniikasta kehitetty menetelmä on tehokas, kertoo uusi tutkimus.

Solujen normaali toiminta on riippuvainen proteiinien toiminnasta, ja sairaustiloissa proteiinien toiminta on häiriintynyt. Solubiologisen tutkimuksen perustehtävä on selvittää, mikä on erilaisten proteiinien tehtävä ja kuinka proteiinien häiriöt johtavat tauteihin.

Proteiinien tehtäviä soluissa voidaan selvittää tutkimalla, mitä seurauksia proteiinien poistolla on. Tutkijat ovat viime vuosikymmenen aikana kehittäneet tähän useita tekniikoita. Yksi näistä tekniikoista on AID (auxin-inducible degron). Se hyödyntää kasvisolujen auksiini-luokan hormonisignalointia.

Akatemiaprofessori Elina Ikosen tutkimusryhmä Helsingin yliopistosta paransi AID-tekniikan nopeutta ja hormoniriippuvuutta ihmissoluissa. Haluttuja proteiineja voitiin hajottaa soluista minuuteissa, jolloin proteiinin puuttumisen suorat vaikutukset paljastuvat.

Lisäksi tutkijat laajensivat menetelmän käyttömahdollisuuksia erityyppisiin proteiineihin. Menetelmällä voitiin myös poistaa akuutisti proteiineja, joiden pitkäaikaista puutosta solut eivät kestä hengissä.

Tutkimus julkaistiin arvostetussa Nature Methods -lehdessä.

– Kehittämästämme teknologiasta on ensisijaisesti hyötyä tutkimustyössä, mutta geeniteknologian kehityksen myötä sillä on potentiaalia myös uusiin diagnostisiin ja terapeuttisiin menetelmiin, Elina Ikonen sanoo.

Lisätietoja:

Akatemiaprofessori Elina Ikonen, Helsingin yliopisto
Puh. 050 4485050
Sähköposti: elina.ikonen@helsinki.fi

Viite: Li S, Prasanna X, Salo VT, Vattulainen I, Ikonen E. An efficient auxin-inducible degron system with low basal degradation in human cells. Nature Methods, 26th August, 2019. https://doi.org/10.1038/s41592-019-0512-x