Terveyttä tuleville sukupolville

Helsinki Challenge -joukkueen SafePreg-älypuhelinsovellus on vahvaan tieteelliseen tutkimukseen perustuva käytännöllinen apuväline, josta ensi vaiheessa hyötyvät odottavat äidit ja vielä syntymättömät lapset.

Helsinki Challenge -finaaliin selvinnyt SafePreg-tiimi on kehittämässä älypuhelinsovellusta, joka tuotteen viivakoodin lukemalla tarkistaa, sisältääkö tuote glykyrritsiiniä. Lakritsijuuren sisältämä glykyrritsiini voi aiheuttaa haittaa kehittyvälle sikiölle.

Lakritsin välttäminen on yksinkertaista, mutta glykyrritsiiniä löytyy yli neljästäsadasta ruokakaupan tuotteesta. Sitä ei tarvitse mainita tuoteselosteessa, jos pitoisuus alittaa tietyn rajan.

– SafePreg-sovellus tarjoaa helpon tavan tehdä tässä suhteessa turvallisia valintoja, sanoo akatemiaprofessori Katri Räikkönen. Sovelluksesta olisi hyötyä myös korkeasta verenpaineesta kärsiville, sillä glykyrritsiini nostaa verenpainetta.

– Meillä on jo kattava tietokanta glykyrritsiiniä sisältävistä elintarvikkeista. Tavoitteena on kuitenkin luoda paljon laajempi tietokanta vältettävistä ruoka-aineista. Ensimmäinen kohderyhmämme on odottavat äidit, mutta sovellusta voidaan muokata muiden erityisryhmien tarpeisiin.

Yhteistyötä yritysten kanssa

Tavoitteeseen pääseminen edellyttää elintarvikkeiden valmistajien ja maahantuojien saamista mukaan tietokannan kokoamiseen ja ylläpitämiseen. Fazer on jo lähtenyt yhteistyökumppaniksi ja auttaa ryhmää kehittämään tietokantaa mahdollisimman helposti käytettäväksi.

– Yritysten täytyisi tietysti myös saada jotain hyötyä siitä, että he ilmoittavat tuotteensa tietokantaamme – esimerkiksi niin, että yritys saisi samalla ehdottaa sopivaa vaihtoehtoa vältettävälle tuotteelle, Räikkönen pohtii.

SafePreg-sovellus tulee olemaan käyttäjille ilmainen. Mistä siis rahoitus?

– Pohdimme erilaisia vaihtoehtoja. SafePreg-verkkosivu olisi esimerkiksi hyvä alusta kohdennetulle mainostamiselle. Myös lisenssien myyminen on mahdollista, monilla kaupparyhmittymillä on omia älypuhelinsovelluksiaan, johon tämän voisi liittää. Tietysti myös enkelirahoittajat olisivat tässä vaiheessa tervetulleita.

SafePreg-tiimillä on valmiit suunnitelmat siitä, miten hanketta viedään eteenpäin, jos rahoitus järjestyy.

– Perustamme yrityksen, joka kehittää tuotteen valmiiksi ja vie sen markkinoille. Siinä tarvitaan toisenlaista asiantuntemusta kuin mitä meillä tutkijoilla on, Räikkönen toteaa.

Helsinki Challenge -kilpailun finalisti-illassa 12.11. voitosta kisaavaan SafePreg-joukkueeseen kuuluvat Räikkösen lisäksi Johan Eriksson (Helsingin yliopisto), Timo Strandberg (Helsingin yliopisto ja Oulun yliopisto), Jonathan R Seckl (University of Edinburgh), Rebecca M Reynolds (University of Edinburgh), Eero Kajantie (Helsingin yliopisto ja THL), Jaana Lindström (THL), Sara Sammallahti (Helsingin yliopisto), Hanna Oksa (Folkhälsan) ja Tuomo Talvitie (Rastor).

Helsinki Challenge

SafePreg-joukkue