Tähystyskirurgia soveltuu hyvin vaikean endometrioosin hoitoon

Syvän endometrioosin tähystyskirurginen hoito johtaa useimpien potilaiden kohdalla hyvää lopputulokseen ja kipujen häviämiseen, osoittaa Helsingin yliopistossa 22.4. tarkastettava väitöstutkimus.

Endometrioosikirurgian pitkäaikaistuloksista ei ole ollut paljonkaan tutkittua tietoa. LL Satu Tarjanne tutki väitöstyössään syvän endometrioosin leikkaushoidon pitkäaikaistuloksia potilailla, joita oli hoidettu HYKS:ssa vuosina 2000 - 2012. Tutkimuksessa selvitettiin erityisesti taudin uusiutumiseen vaikuttavia tekijöitä sekä arvioitiin tähystysleikkauksen turvallisuutta suoleen ulottuvan syvän endometrioosin hoidossa.

– Tähystysleikkaus osoittautui turvalliseksi ja tehokkaaksi hoitomuodoksi syvän endometrioosin hoidossa. Leikkaus johti valtaosalla potilaista kipuoireiden häviämiseen ja kivun uusiutuminen pitkäaikaisseurannassa oli harvinaista, Tarjanne kertoo.

Endometrioosi on yleinen fertiili-ikäisten naisten gynekologinen sairaus, jossa kohdun sisälimakalvoa sirottuu vatsakalvolle tai munasarjoihin ja muodostaa niihin endometrioosipesäkkeitä. Syvät vatsakalvon pesäkkeet voivat ulottua emättimeen tai suolen seinämään. Ne aiheuttavat vaikeita kipuoireita, joista tavallisimpia ovat kovat kuukautiskivut ja yhdyntäkivut. Endometrioosin ensisijainen hoito on aina hormonihoito yhdistelmäehkäisyvalmisteilla tai keltarauhashormoneilla. Jos hormonihoito ei tehoa, joudutaan turvautumaan kirurgiaan.

Endometrioosikivun syitä ei varmuudella tunneta. Endometrioosipotilailla kohdun sisälimakalvolla ja vatsaontelossa on runsaasti erilaisia kipua ja tulehdustilaa aiheuttavia välittäjäaineita. Lisäksi endometrioosikudoksessa on havaittu poikkeavan runsaasti pieniä kipuhermopäätteitä. Hormonihoidot kuten yhdistelmäehkäisytabletit ja keltarauhashormonivalmisteet vähentävät tätä tulehdustilaa ja viimeaikaisten tutkimusten mukaan myös vähentävät kipuhermojen määrää.

– Tutkimuksen perusteella näyttää siltä, että sairauden uusiutumisen estämiseksi on keskeistä poistaa potilaan kuukautisvuoto joko kirurgisesti tai hormonaalisesti. Kuukautisten aikana vuotoa valuu aina myös vatsaontelon puolelle, mikä pahentaa vatsaontelon tulehdustilaa, Tarjanne sanoo.

Väitöstutkimuksen tulokset tukevat aiempia havaintoja siitä, että hormonivalmisteet johtavat hermopäätteiden vähenemiseen endometrioosikudoksessa. Tämä saattaa olla yksi lisätekijä hormonihoitojen hyvään tehoon endometrioosin hoidossa.

LL Satu Tarjanne väittelee 22.4.2016 kello 12 Helsingin yliopiston lääketieteellisessä tiedekunnassa aiheesta "Rectovaginal endometriosis - pain treatment options" (Syvän endometrioosin aiheuttaman kivun hoito). Väitöstilaisuus järjestetään osoitteessa HYKS Naistenklinikka, Seth Wichmann sali, Haartmaninkatu 2. Vastaväittäjänä on dosentti Anna-Mari Heikkinen, Itä-Suomen Yliopisto, ja kustoksena on professori Oskari Heikinheimo. Väitöskirja on myös elektroninen julkaisu ja luettavissa E-thesis -palvelussa https://helda.helsinki.fi/handle/10138/160880

Väittelijän yhteystiedot:
satu.tarjanne@fimnet.fi