Suomi kerää Syöpähaasteella EU:lle ideoita syövän kukistamiseksi

Maailman syöpäpäivänä 4.2.2020 käynnistyy valtakunnallinen kilpailu, jossa kansalaiset voivat osallistua Syöpähaasteeseen ja lähettää oman ehdotuksensa, miten syövän ehkäisyä, hoitoa ja elämää syövän kanssa voisi parantaa.

Euroopan unioni on valinnut syövän yhdeksi viidestä missioalueesta. EU:ssa uusien missioiden toteutuksessa pyritään konkreettisiin kaikille näkyviin tuloksiin tutkimuksen ja innovaation kautta.

”Syövän diagnosointi, hoito ja syövästä selviytyminen paranee koko ajan. Meidän täytyy kuitenkin tehdä enemmän. Olemme käynnistäneet syöpämission, jotta voimme asettaa kunnianhimoisia päämääriä. Haluamme täsmentää mission tavoitteita osallistamalla myös sidosryhmiä ja kansalaisia”, sanoo tutkimuskomissaari Mariya Gabriel.

Suomi osallistaa ensimmäisenä Euroopan maana kansalaisia mission suunnitteluun Syöpähaaste.fi -kilpailulla, joka käynnistyy Maailman syöpäpäivänä 4.2. klo 9 Eurooppasalissa Helsingissä. Parhaat ehdotukset esitellään finaalissa 16.3., ja ideoita hyödynnetään Euroopan syöpämission suunnittelussa. ”Olen innoissani tällaisesta ideakilpailusta. Otamme tulokset vakavasti, ja ne kannustavat meitä eteenpäin”, komissaari Gabriel toteaa.

”Eurooppalaisella tutkimusrahoituksella ratkaistaan globaaleja haasteita. Syöpätutkimus on Suomelle tärkeä teema, sillä syöpätutkimus on Suomessa maailman huippuluokkaa”, toteaa perhe- ja peruspalveluministeri Krista Kiuru.

Syöpämission lisäksi EU laatii oman syöpästrategian (#EUCancerPlan), jonka terveyskomissaari Stella Kyriakides käynnistää myöhemmin samana päivänä Euroopan parlamentissa.

Suomi näyttää tietä myös syöpähoidon ja tutkimuksen yhdistämisessä kansallisella tasolla. Syksyllä perustettu Kansallisen syöpäkeskus FICAN on juuri käynnistymässä. FICANin tavoitteena on hoitokäytäntöjen yhtenäistäminen, hoitojen alueellisen tasa-arvon edistäminen, ja tutkimuksellisista edellytyksistä huolehtiminen ja tutkimuksen integroiminen  hoitoon. FICAN muodostuu yliopistosairaaloiden yhteydessä toimivista alueellisista keskuksista ja HUSissa toimivasta koordinaatiokeskuksesta.

Syöpähaasteen käynnistystilaisuus

Tiistai 4.2. klo 9-11
Eurooppasali, Malminkatu 16, Helsinki
Vapaa pääsy, kahvitarjoilu
Suora lähetys ja tallenne

Syöpähaaste käynnistetään tiedekomissaarin Mariya Gabrielin saatesanoilla. Syöpähaasteen järjestäjät sekä EU:n edustajat vastaavat kysymyksiin ja keskustelevat syövän kukistamiseen liittyvistä haasteista ja uusista mahdollisuuksista yleisölle ja medialle avoimessa tilaisuudessa. Ideakilpailuun voi osallistua paikan päällä tai verkon välityksellä mistä vain Suomesta 22.3. asti osoitteessa Syöpähaaste.fi.

Syöpähaasteen finaali

Maanantai 16.3. klo 17-20
Tiedekulma, Yliopistonkatu 4, Helsinki
Vapaa pääsy
Suora lähetys ja tallenne

Rennossa tilaisuudessa syöpähaasteen raadin valitsemat finalistit esittelevät ideansa. Parhaiten raadin ja yleisön vakuuttavat ideat palkitaan yksityishenkilö- ja organisaatioluokissa. Raadin jäsen, syövästä selvinnyt Anitta Ahonen esittää standupia. Tilaisuuden juontaa Saimi Hoyer.

Syöpähaasteen järjestävät Helsingin yliopisto, HUS, Kansallinen syöpäkeskus FICAN, Suomen Syöpäpotilaat ry, Syöpäjärjestöt, Suomen Akatemia, työ- ja elinkeinoministeriö, sosiaali- ja terveysministeriö, ja opetus- ja kulttuuriministeriö.

Lisätietoja:

viestintävastaava Anu Korhonen