Suomessa kehitetty pikatesti avuksi diabeteksen ja esidiabeteksen seulontaan?

Tulehduksellisten iensairauksien diagnosointiin Suomessa kehitetty pikatesti voisi mahdollisesti soveltua työkaluksi myös diabeteksen ja esidiabeteksen seulonnassa, osoittaa tuore tutkimus.

Tulehduksellisten iensairauksien on osoitettu olevan yhteydessä moniin yleissairauksiin. Useiden tutkimusten mukaan ne muun muassa lisäävät tyypin 2 diabetesta sairastavan potilaan riskiä huonoon sokeritasapainoon sekä diabetekseen liittyviin komplikaatioihin. Yhteys selittyy iensairauteen liittyvien bakteerien ja tulehduksen leviämisellä suusta verenkiertoon ja muualle elimistöön.

Tulehduksellisten iensairauksien – parodontiitin – tunnistamiseen on Suomessa kehitetty helppokäyttöinen ’tuolinvierus’-pikatesti, aMMP-8. Noin viiden vuoden ajan markkinoilla ollut testi perustuu professori Timo Sorsan Helsingin yliopistossa tekemään pitkäaikaiseen tutkimustyöhön.

– Kysymyksessä on yksinkertainen immunologinen testi, jolla voidaan mitata suunesteiden aMMP-8-pitoisuus. MMP-8 on entsyymi, jonka kohonnut pitoisuus kertoo tulehduksellisesta iensairaudesta. Suuhuuhdetesti antaa tuloksen viiden minuutin sisällä, Sorsa kertoo.

Helsingin yliopisto, Karoliininen Instituutti ja Thessalonikin yliopisto ovat nyt tutkineet, voisiko aMMP-8-testiä hyödyntää hammaslääkärin vastaanotolla myös diabeteksen ja esidiabeteksen seulonnassa. Testi voitaisiin tehdä niille potilaille, jotka täyttämänsä kyselylomakkeen perusteella täyttävät tietyt kriteerit.

Diagnostics-lehdessä julkaistun tutkimuksen tulokset vahvistavat tutkijoiden mukaan käsitystä siitä, että hammaslääkärin vastaanotto on ihanteellinen tilanne diabeteksen seulontaan ja että hammaslääkärin suorittama sokerihemoglobiinikoe (point-of-care HbA1c) yhdistettynä aMMP-8-pikatestiin on luotettava ja tehokas tapa tunnistaa diagnosoimaton diabetes ja esidiabetes.

– Vaikuttaa siltä, että aMMP-8-pikatesti on käyttökelpoinen työkalu niin parodontiitin kuin diabeteksen ja esidiabeteksenkin seulonnassa, Sorsa toteaa.

Lisätietoja:

Professori Timo Sorsa
Puh. 040 737 42 40
Sähköposti: timo.sorsa@helsinki.fi

Viite: Diagnostics 2019, 9(4), 151; https://doi.org/10.3390/diagnostics9040151

Lisää aiheesta: Ensin oli väitöskirja – tie tutkimuksesta tuotteeksi (2.10.2015)