Sopivat rasvahapot saavat ajatukset luistamaan

Sitä olet mitä syöt -ajattelu pätee myös aivoihin. Elimistö – myös siis aivot – saa rakennusaineensa ruuasta. Tiedekulman Ravintoa mielelle -keskustelussa pohdittiin, millaista ruokaa kannattaa suosia, jos haluaa pitää ajatuksensa luistavina ja muistinsa hyvänä.

- Muistamisen kannalta avainasemassa ovat rasva, sokeri ja suola, ravinnon turvallisuuden professori Marina Heinonen kertoi.

- Rasva vaikuttaa kolesteroliin, sokeri ylipainoon ja sitä kautta diabeteksen riskiin ja suola puolestaan verenpaineeseen. Kaikki asioita, jotka vaikuttavat aivojen toimintaan ja esimerkiksi alzheimerin taudin todennäköisyyteen.

Terveysväitteet kertovat todistetuista hyödyistä

EFSA:n asiantuntijanakin vaikuttava Heinonen listasi ruoka-aineita, joita kannattaa aivojensa parhaaksi sisällyttää ruokavalioonsa hyväksyttyjen terveysväitteiden valossa. Listan kärjessä ovat pehmeät rasvat, joista saa tärkeää omega3-rasvahappoa. Kala, kasviöljy, pähkinät, avokado ja pellavansiemenet ovat esimerkiksi hyviä valintoja.

Heinonen suosittelee myös tomaattia jokaisen lautaselle. Sen on osoitettu vaikuttavan suotuisasti verihiutaleiden toimintaan. Myös tomaatin lykopeeni eli punainen väriaine kiinnostaa tutkijoita sen hyvien ominaisuuksien vuoksi.

- Harmi, ettei mustikalla ole vielä hyväksyttyä terveysväitettä, mutta asiaa tutkitaan meillä Viikissäkin parhaillaan. Näyttää siltä, että mustikka edistää näköä ja mikroverenkiertoa, mutta juuri sen vaikuttavan ainesosan merkityksen selvittäminen vie vielä aikaa.

Kahvia ja suklaata unohtamatta

Keskustelijat painottivat kuin yhdestä suusta, että monipuolisuus ja kohtuullisuus ovat hyvän ravitsemuksen ja siten myös aivojen terveyden kulmakivet. Kahvihiirille hyvä uutinen on, että 3-4 kupillista päivässä vaikuttaisi olevan vielä hyväksi ihmiselle.

- Terveysväitettä ei ole vielä hyväksytty, sillä kahvilla on myös haittavaikutuksia. Näiden välinen suhde täytyy ensin selvittää, Marina Heinonen sanoo.

- Tummaa suklaata kannattaa silloin tällöin napsia pari palasta. Kaakaon flavonoideilla on edullinen vaikutus verisuonten virtaavuuteen.

Sallittua yo-dopingia

Vilkkaassa yleisökeskustelussa kysymyksiä sateli viime minuuteille saakka. Yksi ajankohtaisimmista tuli paikalla olleelta lukiolaisporukalta: Millaiset ovat täydelliset eväät ylioppilaskirjoituksiin?

- Aamulla kannattaa ladata akut proteiinipitoisella aamiaisella, professori Riitta Korpela kertoi.

Eväissä kannattaa pitäytyä tutuissa ja turvallisissa.

- Kirjoituksiin kannattaa varata hyviä hiilihydraatteja, kuten leipää ja jogurttia. Laiha mehu imeytyy paremmin kuin pelkkä vesi. Mielen piristykseksi voi ottaa palan suklaata tai muuta hyvää. Kahvinjuontia kannattaa harjoitella jo ennen kirjoituksia – kofeiiniin tottumattomalle se voi aiheuttaa yllätyksiä.

Tiedekulmassa 20.3.2014 oli Marina Heinosen ja Riitta Korpelan lisäksi keskustelemassa professori Päivi Palojoki.

Keskustelu katsottavissa pian yliopiston YouTube-kanavalla >>

Tiedekulman ohjelma >>