Ruokaguru huutaa verkossa

Netissä vellovat ruokakiistat haastavat käsitystä hyvästä ravinnosta. Ruokatutkijat tahtovat välittää tietoa, eivät kytätä yksilön valintoja.

Uudet suomalaiset ravitsemussuositukset pohjautuvat pitkän linjan pohjoismaiseen tutkimukseen. Millaista palautetta kasvisten roolia painottavista suosituksista on tullut, valtion ravitsemusneuvottelukunnan jäsen, professori Mikael Fogelholm?

– Pääosin asiallista, mutta sosiaalisessa mediassa kriitikkojen ääni kaikuu usein pitemmälle kuin tutkijoiden.

Miksi ruoka nostattaa vihamielisiä keskusteluja?

– Tunteiden palo liittyy netin aikakauteen: harrastajatieteilijät lukevat julkaisuja englanniksi ja välittävät nopeasti räätälöimiään näkemyksiä. Ne saavat usein enemmän huomiota kuin tutkijoiden hitaampaan puurtamiseen perustuvat suositukset.

Ruoasta saa myös nauttia

Neuvotteleva virkamies, dosentti Sirpa Sarlio-Lähteenkorva sosiaali- ja terveysministeriöstä muistuttaa, että jokainen on oman syömisensä asiantuntija.

– Pahaa oloa vähentäisi kovasti se, jos muistaisi, ettei yksittäinen valinta heilauta elämää, painoa tai terveyttä mihinkään suuntaan. Toivoisin, että ihmiset oppisivat hyvällä omallatunnolla nauttimaan ja keskustelemaan ruoasta.

Ravitsemusneuvottelukuntaan kuuluva Sarlio-Lähteenkorva ymmärtää ihmisten hämmennyksen ristiriitaisten tietojen ja ruokaväittämien edessä.

– Bisnestä tekevien gurujen annetaan usein esiintyä yhtä suurella painoarvolla kuin puolueettomien tutkijoiden. Elämäntapaohjeet eivät ole aina pyyteettömiä.

Arjen valinnat ratkaisevat

Uusista suosituksista käyty keskustelu on ollut pääosin maltillista.

– On monta tapaa syödä hyvin, eikä viranomainen tule ja kiellä syömästä itselle sopivalla tavalla. Suositukset koskevat isoa kuvaa, eivät yksittäistä munkkia tai juhla-ateriaa.

Läskisoosille on sijansa, kuten leivonnaisille ja muillekin herkuille. Kansanterveyden kannalta kasvisten ja vaikka marjojen puolesta kannattaa silti rummuttaa. Arki ratkaisee.

Lue lisää ruoasta, ruokapolitiikasta ja tutkijoiden näkemyksistä tuoreesta Yliopisto-lehdestä 4/2014.