Rasvamaksan voi saada ilman viinaakin

Susanna Lallukka tutkii yllättävän yleistä ongelmaa: maksan rasvoittumista, johon alkoholilla ei ole osuutta.

Kuulostaa hurjalta: Suomessa yli 20 prosentilla aikuisista on rasvoittunut maksa, yksi kansan ylipaino-ongelman seurauksista tämäkin.

— Vaikka rasvamaksatauti mielletään alkoholista johtuvaksi, alkoholiin liittymätön rasvamaksatauti alkaa olla isompi ongelma, kertoo Susanna Lallukka.

Kun kaikki rasva ei pysty varastoitumaan kehon rasvakudokseen, osa kertyy maksaan. Se altistaa ajan kuluessa niin maksakirroosille, maksasolusyövälle kuin muille sairauksille.

Valtaosalla ihmisistä maksan rasvoittuminen ei tunnu missään. Usein se havaitaan sattumalta maksa-arvoista tai sitten, kun se sairastuttaa.

Mutta rasvamaksoilla on eroa. Geeneistä johtuva rasvamaksatauti vahingoittaa vain maksaa, kun taas lihavuudesta johtuva lisää myös diabeteksen ja sydän- ja verisuonitautien riskejä.

Lallukan tutkimuksen tarkoituksena olikin tutkia lihavuuteen liittyvän ja geenivarianttiin liittyvän taudin eroja. Yleensä geenit ja elintavat vaikuttavat yhdessä.

Maksa palautuu, kun paino putoaa

Lääkkeitäkin kehitetään, mutta Lallukka pitää ennaltaehkäisyä kaikkein tärkeimpänä asiana.

— Hyvä puoli on se, että kun saa pudotettua painoa, rasva lähtee nopeasti myös maksasta. Maksa palautuu.

Tutkimuskohde löytyi jo opintojen alussa. Elimistön aineenvaihdunta tuntui mielenkiintoiselta ja riittävän monimutkaiselta aihepiiriltä.

— Tosi kovasti toivon, että trendin saisi kääntymään ja että ihmisten ajatusmallit ja elintavat muuttuisivat.

Niin moneen vaivaan on helppo ja samalla hyvin vaikea ratkaisu: syö terveellisesti ja liiku. Turhauttaako samojen asioiden toistaminen lääkärinä ja tutkijana?

— Tavallaan se on turhauttavaa, mutta ymmärrän, etteivät nämä ole helppoja asioita. Lääkärin työssä tahtoisin oppia keinoja, joilla ihmisiä voisi oikeasti auttaa. Se ei riitä, että neuvoo laihduttamaan.

Artikkeli on julkaistu Yliopisto-lehden Minä toivon –palstalla lehdessä Y/01/18.

Yliopisto-lehti on kaikille tarkoitettu, monipuolinen tiedelehti Helsingin yliopistosta.
Tilaa ja rakastu tieteeseen.

Susanna Lallukan väitöstutkimus Heikentyneen insuliiniherkkyyden, rasvakudoksen tulehdustilan sekä PNPLA3-geenivariantin merkitys alkoholiin liittymättömässä rasvamaksataudissa tarkastettiin 13.1. Helsingin yliopiston lääketieteellisessä tiedekunnassa.