Raskauden jälkeinen vatsalihasten erkauma ei välttämättä parane jumpaten: osa äideistä tarvitsee leikkaushoidon

Vatsalihasten erkaumaa ei pidä kuitata pelkäksi kosmeettiseksi haitaksi, aiheesta väitellyt Reetta Tuominen sanoo. Kun lihaskalvo on löysä, suolisto valuu seistessa kuin säkin pohjalle.

Artikkeli on julkaistu Yliopisto-lehdessä 3/2023.

Raskauden aikana vatsan lihaskalvot venyvät ja suorien vatsalihasten väli kasvaa. Toisinaan lihakset voivat jäädä pysyvästi niin erilleen, että arkiset puuhat vaikeutuvat.

— Tätä ajateltiin pitkään vain esteettisenä ongelmana tai fysioterapian puutteena. Sanottiin, että jumppaa, jumppaa jumppaa, lääketieteilijä Reetta Tuominen kuvaa.

Kaikkia ohje ei auttanut. Oli selkäkipuja ja hankaluuksia kehon hallinnassa. Kun lasta nosti auton turvaistuimesta, kiertoliike ei onnistunut. Liikuntaharrastuksetkin vaikeutuivat.

Vatsalihasten erkaumassa maha näyttää siltä kuin raskauden viimeinen kolmannes olisi meneillään. Tätä nimitetään muumivatsaksi, Tuominen kertoo.

— Kun lihaskalvo on löysä, suolisto valuu seisoessa kuin säkin pohjalle ja pullistaa vatsaa.

Parempi elämänlaatu

Plastiikkakirurginen leikkaus voi parantaa erkaumasta kärsivien elämänlaatua huomattavasti, Tuomisen tutkimus osoittaa.

Leikkaus tehdään samaan tapaan kuin painonpudotuksen jälkeinen vatsanpeitteiden korjaus eli abdominoplastia. Ihoviilto tulee bikinirajaan.

Iho ja ihonalaiskudos nostetaan erilleen lihaskalvosta ja suorien vatsalihasten välinen jännesauma palautetaan kapeaksi ompelemalla suoria vatsalihaksia ympäröivät lihaskalvot yhteen.

Raskauden jälkeen vatsalihakset ovat tavallisesti noin kolmen senttimetrin päässä toisistaan. Leikkauksia on julkisessa terveydenhuollossa tehty potilaille, joilla väliä on ollut noin viisi senttiä. Erkauman hoidosta on nyt tekeillä kansallinen hoitosuositus.

Väitöskirja sai Tuomisen innostumaan hoitotyöstä entistä enemmän. Esikuva lääkärinä on ollut lähellä.

— Kirurgia on kisälliammatti ja todella mieluisa osa työtäni. Olen seurannut usein kovatasoisen plastiikkakirurgi Hilkka Peltoniemen leikkauksia ja opetellut hänen tekniikkaansa.

Reetta Tuomisen väitöskirja Suorien vatsalihasten erkauma: Esiintyvyys ja kirurginen hoito
tarkastettiin 17.3. Helsingin yliopiston lääketieteellisessä tiedekunnassa.

Yliopisto-lehti on Helsingin yliopiston tiedeaikakauslehti, joka on sitoutunut Journalistin ohjeisiin.