Professori etsii entistä turvallisempia ehkäisyvälineitä

Synnytys- ja naistentautiopin professorin uran suunta ratkesi, kun hän kiinnostui biokemiasta ja tutustui kahteen ehkäisyn tutkimuksen pioneeriin.

Oskari Heikinheimo nimitettiin tänä syksynä synnytys- ja naistentautiopin ruotsinkielisen professuurin haltijaksi, mutta hän ei silti ole lainkaan uusi kasvo Helsingin yliopistollisessa keskussairaalassa. Lääkärin ja opettajan ura Naistenklinikalla ja Kätilöopistolla alkoi vuonna 1995.

– Iso sairaala suurine potilasmäärineen, lääketieteellisine kokeineen ja tutkimuksineen luo hyvät edellytykset kliiniselle tutkimukselle. Todelliset unelmaolosuhteet tutkijalle, Heikinheimo kehuu.

Hormonikierukan keksijä oppi-isänä

Heikinheimo on erityisen kiinnostunut perhesuunnittelusta, lääkkein tehtävästä raskaudenkeskeytyksestä sekä ehkäisyvälineiden pitkäkestoisesta käytöstä. Hän innostui biokemiasta jo opintojen alkuvaiheessa ja tutkii tällä hetkellä muun muassa ehkäisypillereiden aineenvaihdunnallisia vaikutuksia.

– Aloitin opintoni 80-luvun alussa, jolloin biokemian tutkimuksessa tapahtui suuria harppauksia.

1980-luvun alussa tehtiin ensimmäiset lääkkeisiin perustuvat abortit. Raskaudenkeskeytyksissä tyypillisesti käytettävä aine, mifepristoni, keksittiin silloin ja Heikinheimo valitsi sen väitöstutkimuksensa aiheeksi.

Tärkeiden kollegoiden kohtaaminen ohjasi osaltaan tutkimusuraa.

– Minulla oli mentoreinani Pekka Lähteenmäki, ehkäisykysymysten tärkeä asiantuntija, ja Tapani Luukkainen, joka keksi hormonikierukan. He vaikuttivat merkittävästi ammatinvalintaani.

Kolmikko tapaa edelleen säännöllisesti vaihtaakseen ajatuksia.

Synnyttämisen erilaiset kulttuurit

Ruotsinkielisen oppituolin haltijana Heikinheimo kannustaa Naistenklinikan ja Kätilöopiston kollegoitaan joustavaan kieltenkäyttöön.

– Synnyttävä äiti ja muut potilaat ovat haavoittuvassa asemassa. Jos potilas ja hoitohenkilökunta eivät ymmärrä toisiaan, vaaratilanteiden riski on suurempi.

Kyse ole pelkästään siitä, ymmärtävätkö äiti ja hoitohenkilökunta toistensa kieltä vaan myös kulttuurieroista. Monet tulevat vanhemmat ovat muuttaneet maista, joissa synnytysperinteet ovat tyystin toisenlaiset.

– Tarvitsemme sairaaloihimme enemmän eri kulttuuritaustoista tulevaa henkilökuntaa, Heikinheimo sanoo.

Heikinheimon esittely professorien juhlaluentosivustolla. Juhlaluennot pidettiin yliopistolla 3. joulukuuta 2014.

Helsingin Sanomien artikkeli lääkkein tehtävästä abortista. Professori Oskari Heikinheimon haastattelu 27.11.2014.