Malaria häviää, kun perhe pienenee

Malariarokotetta joudutaan vielä odottamaan, mutta tutkijat löysivät uuden keinon saada horkkahyttysen levittämä loinen kuriin.

Malaria katoaa, kun perheet pienenevät alle neljän hengen talouksiksi. Yhteys osoitettiin laajassa kansainvälisessä tutkimuksessa, jossa oli mukana Helsingin yliopiston tutkijoita.

Malaria on ollut eräs maantieteellisesti laajimmalle levinneistä sairauksista, ja se sairastuttaa edelleen vuosittain yli 200 miljoonaa ihmistä. Erityisen tappava tauti on alle viisivuotiaille.

– Kotoperäistä malariaa on esiintynyt Antarktista lukuun ottamatta kaikissa maanosissa, kertoo intendentti Larry Huldén Luonnontieteellisestä keskusmuseosta Luomuksesta.

Myös meillä Suomessa. Pahinta aikaa oli 1700-luku, ja Helsingin viimeinen suuri epidemia koettiin niinkin myöhään kuin vuonna 1902. Sen jälkeenkin kotoperäistä malariaa esiintyi esimerkiksi rintamalla jatkosodassa. Tauti hävisi maastamme vasta vuonna 1954, ja nykyisin sitä esiintyy vain tuontitapauksina.

Horkkahyttysen öinen saalis

Malarian aiheuttaa horkkahyttysen mukana ihmisestä toiseen siirtyvä alkueläin, malarialoisio. Horkkahyttyset ovat aktiivisia öisin, joten tiiviisti yhdessä nukkuvat ihmiset ovat otollisia niin hyttysen kuin loision kannalta. Intendentti Huldén muistuttaa, kuinka ahtaasti meilläkin ennen asuttiin ja ennen kaikkea nukuttiin.

Nyt julkaistussa tutkimuksessa Larry Huldén, Helsingin yliopiston dosentti Lena Huldén metsätieteiden laitokselta sekä kanadalaisen Guelphin yliopiston tutkijat analysoivat yli 200 valtion malariatilanteen ja selvittivät lähes 60 sen leviämiseen mahdollisesti vaikuttavaa tekijää. Tautitilannetta verrattiin muun muassa bruttokansantuotteeseen, keskilämpötilaan ja leveysasteeseen, metsän määrään, muslimien osuuteen väestöstä, DDT:n käyttöön ja väestön tiheyteen.

Merkittävimmäksi osoittautui perhekoko. Kun perheessä oli keskimäärin kaksi vanhempaa ja kaksi lasta, niin malaria katosi.

– Ainoita poikkeuksia olivat eräät muslimivaltiot, joissa lapsiluku on säilynyt isompana, mutta malaria hävinnyt. Näissä maissa uskonnosta juontuva sukupuolten erottelu pienensi kuitenkin käytännössä samassa tilassa nukkuvien henkilöiden määrän alle neljään, selvittää intendentti Huldén.

Oma hyttysverkko suojaa

Perhekoon merkitystä malarian esiintymiseen ei ole tähän mennessä ymmärretty. Vuonna 2007, kun malariaa viimeksi yritettiin hävittää lopullisesti, keskityttiin rokotteen kehittämiseen. Valitettavasti tehtävä on osoittautunut luultua vaikeammaksi, minkä lisäksi monet lääkkeet ovat menettämässä tehonsa. Vuonna 2008 jouduttiin ottamaan DDT takaisin käyttöön tehokkaana hyttysmyrkkynä.

Journal of the Royal Statistical Society -lehdessä nyt julkaistu tutkimus osoittaa, että malarian hävittämistä voidaan nopeuttaa jakamalla yksilöllisiä hyttysverkkoja ja panostamalla toimenpiteisiin, jotka johtavat perhekoon pienentymiseen – kuten köyhyyden vähentämiseen ja tyttöjen kouluttamiseen.

Huldén, Lena, McKitrick, Ross and Huldén Larry (2013) Averige household size and the eradication of malaria. Journal of the Royal Statistical Society. Early View, Article first published online: 30 OCT 2013 (http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/rssa.12036/abstract)