Lewyn kappale -tauti onkin kaksi eri aivosairautta

Helsingin yliopiston ja HUSin tutkijat osoittivat suomalaisessa väestöpohjaisessa aineistossa maailman toiseksi yleisimmän rappeuttavan aivosairauden jakautuvan kahteen eri muotoon.

Lewyn kappale -tauti on Alzheimerin taudin jälkeen toiseksi yleisin hermoston rappeumasairaus, ja se aiheuttaa samankaltaisia oireita kuin Alzheimerin tauti ja Parkinsonin tauti. Sairaudessa aivojen limbiseen järjestelmään ja aivokuorelle kertyy alfasynukleiini-proteiinia sisältäviä niin sanottuja Lewyn kappaleita.

Lewyn kappale -taudin diagnosointi on ollut haasteellista sairauden heterogeenisyyden vuoksi.  Nyt Helsingin yliopiston ja HUSin tutkijat ovat osoittaneet, että Lewyn kappale -tauti on itse asiassa kaksi erillistä sairautta. Yleisemmässä tautimuodossa muutokset etenevät aivorungosta ylöspäin ja toisessa tautimuodossa ne ovat lähtöisin mantelitumakkeesta; jälkimmäistä muotoa edusti 32 prosenttia tutkituista tapauksista.

Mantelitumakkeesta lähtöisin olevalla tautimuoto näyttää olevan läheistä sukua Alzheimerin taudille: sillä on vahva yhteys Alzheimerin taudin ApoE 4 -riskigeeniin ja aivomuutoksiin. ApoE 4 -geeniä on tähän asti pidetty merkittävimpänä geneettisen riskitekijänä myös Lewyn kappale -taudin synnyssä.

– Uuden tutkimuksen valossa on ilmeistä, että aiemmissa tutkimusaineistoissa on ollut mukana runsaasti mantelitumakkeesta lähtöisin olevaa taudin muotoa. Tutkimuksista kertynyt tieto täytyy nyt arvioida uudelleen, toteaa neuropatologi, kliininen opettaja Liisa Myllykangas.

Lewyn kappale -tauti koskettaa maailmanlaajuisesti miljoonia potilaita. Nyt hoitotutkimuksia voidaan kohdentaa tarkemmin kahteen eri tautimuotoon.

Lisätietoja:
Liisa Myllykangas, neuropatologi, kliininen opettaja, Helsingin yliopisto ja HUSLAB​
liisa.myllykangas@helsinki.fi
Puh. 040 545 5287

Viite: Lewy-related pathology exhibits two anatomically and genetically distinct progression patterns: a population-based study of Finns aged 85. Raunio A, Kaivola K, Tuimala J, Kero M, Oinas M, Polvikoski T, Paetau A, Tienari PJ, Myllykangas L. Acta Neuropathol 2019 Sep 7. doi: 10.1007/s00401-019-02071-3. [Epub ahead of print] https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/31494694

Aiheesta lisää HUSin verkkosivulla