Lemmikki allergiaperheeseen? — voiko siedätyshoitoa yrittää kotikonstein

Terveydenhuollossa ei tarjota siedätyshoitoja lemmikkihaaveen perusteella, lastenallergologi Mikael Kuitunen kertoo.

Juttu on julkaistu Yliopisto-lehdessä 1/2024.

Voiko koira- tai kissa-allergikko vähitellen siedättyä omalle lemmikilleen, lastenallergologian dosentti Mikael Kuitunen?

— Todennäköistä on, että jos allergiseksi todettu ihminen on saanut koirista oireita, hän saa niitä myös, jos hankkii oman koiran. Lemmikin hankinta voi myös pahentaa oireita.

Monet kuitenkin kertovat, ettei oma lemmikki tuota oireita, vaikka eläinallergia on aiemmin vaivannut. Mistä se johtuu?

— Olen itsekin kuullut joiltain potilailtani raportteja siitä, että oma koira tai kissa ei aiheuttaisikaan enää hetken päästä silmien kutinaa tai nuhaa.

— Mutta onko siedättyminen todellista vai onko lieviin oireisiin vain tottunut? Oma lemmikki on tärkeä, ja oireitaan voi vähätelläkin. Tutkittua tietoa lemmikille siedättymisestä ei ole.

Miksi aihetta ei ole tutkittu?

— Aihe olisi hyvin mielenkiintoinen. Avoimia kysymyksiä on paljon. Eettisesti tätä on kuitenkin lähes mahdoton tutkia. Emme voi rakentaa sellaista koeasetelmaa, että vaikkapa koiralle allergiset ihmiset ottaisivat koiran vuodeksi luokseen asumaan.

Onko olemassa allergisoimattomia kissa- tai koirarotuja?

— Lyhyt vastaus on ei. Kaikki kissat ja koirat levittävät allergeeneja. Tosin on näyttöä siitä, että toiset rodut aiheuttavat voimakkaampia oireita kuin toiset.

— Myös ihmisten allergiat ovat erilaisia. Erään ruotsalaistutkimuksen mukaan jotkut koira-allergikot saavat oireita vain uroskoirista.

Hoidetaanko kissa- tai koira-allergisia terveydenhuollossa siedättämällä?

— Kyllä, mutta hoitoja tehdään hyvin vähän. Lemmikkihaave ei ole riittävä syy siedätyshoitojen aloittamiseen. Siedätykseen voidaan ryhtyä, jos vaikkapa kissalle allerginen lapsi saa voimakkaita oireita koulussa tai julkisissa liikennevälineissä. Samoin siedätyshoitoa voi saada opaskoiraa tarvitseva sokea tai ammattinsa vuoksi jatkuvasti allergeeneille altistuva.

Tepsiikö siedätyshoito varmuudella eläinallergiaan?

— Tutkimusnäyttö siedätyshoitojen tehosta on ristiriitaista. Kaikkien allergia ei välttämättä vähene siedätyshoidon avulla. Allergia voi myös pahentua. Hoito kestää viisi vuotta ja se tehdään kuukausittain antamalla uutetta pistoksena.

Voiko allergia puhjeta vuosien päästä, vaikkapa aikuisiällä?

— Kyllä voi. Tutkimusten mukaan esimerkiksi koira-allergian kehittyminen voi kestää vuodesta viiteen vuotta. Omistaja saattaa siis elää lemmikin kanssa pitkäänkin ilman oireita, vaikka myöhemmin osoittautuisikin allergiseksi.

Asiantuntijamme vastaavat mieltä askarruttaviin arjen ongelmiin. Mistä aiheesta toivoisit tutkijan punnitun näkemyksen? Ehdota: yliopisto-lehti@helsinki.fi

Yliopisto-lehti on Helsingin yliopiston tiedeaikakauslehti, joka on sitoutunut Journalistin ohjeisiin.