Helsingin yliopiston
– Tutkimukseen osallistuneilla vauvoilla oli perinnöllinen riski lukivaikeuteen, joka hidastaa lukemaan ja kirjoittamaan oppimista ja johon liittyy poikkeavaa puheen ja kielen kehitystä, professori
Lauluja kuulleiden vauvojen aivot käsittelevät tehokkaasti puheääniä
– Vasteiden voimistuminen osoittaa, että äänteiden erottelu tarkentui aivoissa, dosentti
Tarkan äänteiden erottelun tiedetään olevan yhteydessä hyviin lukutaitoihin. Näin ollen äännejärjestelmän varhaiskehityksen tukeminen voi vahvistaa kielen kehitystä ja mahdollisesti jopa lievittää myöhemmin lukemisen opetteluun liittyviä vaikeuksia lapsilla, joilla on lukivaikeusriski.
Lukivaikeuden kuntouttamisesta on paljon tutkimusta, mutta se on kohdentunut kouluikäisiin ja jonkin verran esikouluikäisiin.
– Tämä tuore tutkimuksemme on ainutlaatuinen siinä mielessä, että sen mukaan voidaan tukea kielen kehitystä lukivaikeusriskissä olevilla jo elämän ensimmäisen puolen vuoden aikana. Vauvalle laulaminen ei maksa mitään, joten siihen voidaan kannustaa ympäri maailman, Kujala sanoo.
Tulossa lisää tutkimusta lauluintervention ja myöhemmän lukivaikeuden yhteyksistä
Lauluintervention ja myöhemmän lukivaikeuden puhkeamisen välisiä yhteyksiä päästään tutkimaan parhaillaan käynnistyvässä kouluikäisten tutkimuksessa. Syntymästään saakka seurannassa olleiden lasten aivojen herätevasteet sekä kielelliset ja lukemiseen liittyvät taidot tutkitaan ensimmäisen kouluvuoden jälkeen.
– Mikäli varhainen laulukuntoutus ja myöhemmät toiminnot kuten lasten musiikkiharrastukset ennen kouluikää parantavat kieli- ja lukutaitoja, niitä voitaisiin käyttää lukivaikeutta ennaltaehkäisevästi, Kujala kertoo.
Kouluikäisten tutkimus on osa Suomen Akatemian