Lääkäreitä Qatariin suomalaisella reseptillä

Professori Anne Pitkäranta lähtee perustamaan lääketieteellistä tiedekuntaa Persianlahden rannalle Dohaan.

Helmikuun lopussa Helsingin yliopiston lääketieteellisen tiedekunnan opetusdekaani Anne Pitkäranta muuttaa maisemaa. Samalla hänen tarkoituksenaan on muuttaa maailmaa.

Pitkäranta lähtee perustamaan lääketieteellistä tiedekuntaa kovasta lääkäripulasta kärsivään Qatariin. Maan valtionyliopisto rekrytoi kantaviksi voimiksi uuteen tiedekuntaan pohjoismaisen kaksikon: dekaaniksi tanskalaiskardiologi Egon Toftin ja opetusdekaaniksi Pitkärannan.

Työpari rakentaa tiedekunnan tyhjästä, mutta ensimmäisten opiskelijoiden on määrä aloittaa jo ensi syksynä.

Naiset ja miehet samalle kampukselle

– Tähän mennessä Qatarin valtionyliopistossa on ollut omat kampukset miehille ja naisille, mutta meillä heitä opetetaan samassa tilassa. Koen, että meillä on mahdollisuus edistää tasa-arvoa, Pitkäranta kertoo.

Ilman Angolan kokemusta minulla ei ehkä olisi ollut rohkeutta tähän hyppyyn tuntemattomaan.

Qatar ei aina esiinny uutisissa suotuisassa valossa. Se on yksinvaltaisesti johdettu öljyvaltio, jossa esimerkiksi siirtotyöläisten oloissa riittää parantamista. Pitkäranta uskoo, että asioihin voi parhaiten vaikuttaa omalla työllä ja esimerkillä, viemällä demokraattista näkökulmaa sinne, missä sitä ei ole.

– Tein tutkimusta Angolassa kymmenen vuotta sitten. Siellä opin, että yksi ihminen voi tehdä, minkä pystyy ja jaksaa, ja sillä on merkitystä. Ilman sitä kokemusta minulla ei ehkä olisi ollut rohkeutta tähän hyppyyn tuntemattomaan.

Skype-puheluita ja tentti Dohassa

Kun amerikkalainen rekrytointifirma otti yhteyttä Pitkärantaan, tämä tuhosi ensin viestit roskaposteina. Sitten kiinnostus syttyi. Pitkäranta lähetteli papereita ja todistuksia, soitteli skype-puheluita ja kävi lopulta parikymmenpäisen raadin tentattavana Dohassa.

Lopulta kaikki eteni nopeasti. Pitkäranta solmi sopimuksen vuodeksi, kahden vuoden lisäoptiolla. Hän sai vapaata Helsingin yliopistosta ja HUS:ista, jossa hänellä on ylilääkärin virka.

Viime vuodet Pitkäranta on puurtanut uudistamassa Helsingin yliopiston lääketieteellisen opetusohjelmaa. Monet kerrat hän on tokaissut, että kunpa saisi aloittaa alusta, ilman 375 vuoden perinteitä. Nyt siihen on mahdollisuus.

– Onhan tämä ainutlaatuinen tilaisuus. Missä maassa tänä päivänä pääsee suunnittelemaan lääkärikoulutusta puhtaalta pöydältä?

Potilas pitää kohdata paljain kasvoin

Pitkäranta ei omien sanojensa mukaan tiedä islamilaisesta kulttuurista mitään. Hän suuntaakin ensi töikseen kulttuuriopintoihin.

– Täytyy huomioida olosuhteet, eikä voi talloa toisten uskonnollisia tunteita. Lääketieteen perusasiat ovat silti samat kaikkialla.

Ensi töikseen Pitkäranta suuntaa kulttuuriopintoihin.

Naisten kampuksella vieraillessaan Pitkäranta huomasi, että opiskelijat käyttivät kasvot kokonaan peittäviä huntuja. Se ei hänen mukaansa ole mahdollista lääkäriopinnoissa.

– Tästä varmaan tulee ensimmäinen konflikti, mutta siinä en voi antaa periksi. Potilaita ei voi hoitaa peitetyin kasvoin. Näin sanon nyt, mutta olenkohan sitten kohta itse siellä burkhassa.

Tosiasiassa hän on jo saanut pukeutumisohjeet. Vaatteiden on peitettävä hartiat ja nilkat, mutta huntua ei ulkomaalaisen tarvitse käyttää.