Koivu hoitaa haavoja: maailman ensimmäinen puupohjaiseen nanoselluun perustuva haavasidos sai CE-merkin

UPM:n, Helsingin yliopiston farmasian tiedekunnan tutkijoiden sekä Helsingin yliopistollisen keskussairaalan palovammakeskuksen kirurgien ja hoitohenkilökunnan yhteistyön tuote on saanut CE-merkin ja myyntiluvan.

Ensimmäinen puupohjaiseen nanoselluloosaan pohjautuva haavasidos on saanut CE-merkin. CE-merkintä on valmistajan vakuutus siitä, että se täyttää sitä koskevien direktiivien vaatimukset. Merkin ja myyntiluvan saaneessa FibDex®-haavasidoksessa käytetään nanoselluloosaa, joka on osoittautunut yhteensopivaksi ihmisen solujen ja kudoksen kanssa.

Nanoselluloosa koostuu tavallista sellukuitua pienemmistä kuiduista, joiden kokoa voidaan säädellä erilaisin käsittelyin. Vesiliuoksessa nanoselluloosa muodostaa geelimäisen seoksen. Sitä on jo aiemmin käytetty kosmetiikassa, ja sitä löytyy myös joistain maaleista ja biokomposiiteista. Myös nanoselluloosaa sisältäviä pakkausmateriaaleja on käytössä.

Kliinisissä tutkimuksissa on osoitettu, että suomalaisesta koivusta saadusta nanoselluloosasta koostuva haavasidos tarjoaa haavan paranemiseen ihanteelliset olosuhteet. Lisäksi se irtoaa itsestään, kun haava on parantunut. Potilasarvioissa sillä oli myönteisiä vaikutuksia ihon arpeutumiseen.

FibDexissä käytetyn nanoteknologian on patentoinut UPM, ja tuote on kehitetty yhteistyössä Helsingin yliopiston farmasian tiedekunnan tutkijoiden ja Helsingin yliopistollisen keskussairaalan palovammakeskuksen kirurgien ja hoitohenkilökunnan kanssa. Haavasidoksen myynnin ja jakelun käynnistymiseen kuluu vielä jonkin aikaa.

Ympäristöä ja elimistöä vähemmän kuormittavia lääkkeitä – puusta saatavaa nanoselluloosaa käytetään pian lääkehoidossa (Helsingin yliopisto, 13.3.2019)

Aiheeseen liittyviä tieteellisiä julkaisuja (open access):