Kohti koronakriisin ratkaisua -tilaisuus: Helsingin yliopiston tutkijat vastaavat, miten voimme ratkaista akuutin kriisin

Tutkijat kehittävät kiivaasti uutta diagnostiikkaa ja lääkehoitoja, joilla etsitään ratkaisuja koronakriisiin. Tutkimuksen edistysaskeleet antavat toivoa kriisin ratkaisemisesta. Avoimia kysymyksiä on kuitenkin valtavasti: Kuinka laajasti ja ketä kannattaa testata? Millainen epidemian seuraava aalto on? Milloin rokote on valmiina?

Helsingin yliopiston huippututkijat vastaavat kysymyksiin koronakriisistä perjantaina 17.4. klo 10–11 Tiedekulman striimissä. Tutkijat jakavat näkemyksensä siitä, miten voimme ratkaista akuutin kriisin ja estää vastaavanlaista kriisiä puhkeamasta uudelleen.

Mukana keskustelemassa ovat zoonoosivirologian professori Olli Vapalahti, uhkaavien infektiotautien apulaisprofessori Tarja Sironen ja lääketieteellisen tiedekunnan varadekaani Kari Reijula. Tilaisuuden avaa kansleri Kaarle Hämeri. Haastattelijana toimii Reetta Räty.

Ohjelma striimataan Tiedekulmasta perjantaina 17.4.2020 klo 10–11 ja julkaistaan tallenteena jälkikäteen.

Katso Kohti koronakriisin ratkaisua -tilaisuuden striimi täällä.

Voit esittää myös omia kysymyksiä ennakkoon Facebook-tapahtumassa.

Lisätietoja:

Olli Vapalahti
Professori
olli.vapalahti@helsinki.fi

Tarja Sironen
Apulaisprofessori
tarja.sironen@helsinki.fi

Kari Reijula
Varadekaani
kari.reijula@helsinki.fi

Koronavirustutkimus tarvitsee nopeasti lisää resursseja

Helsingin yliopistolla on kaksi tavoitetta: haluamme olla mukana ratkaisemassa akuuttia kriisiä sekä estää vastaavaa kriisiä puhkeamasta uudelleen. Tutkijamme kehittävät kiivaasti uutta diagnostiikkaa ja lääkehoitoja COVID-19- taudin hoitoon. Lisäksi varaudumme tuleviin haasteisiin esimerkiksi kehittämällä ennakoivia diagnoosimenetelmiä. Nyt tehtävällä tutkimuksella on äärettömän suuri merkitys terveydenhuollon ja yhteiskuntien toimintakyvylle niin Suomessa kuin globaalisti.

Voit olla mukana tukemassa ratkaisujen löytymistä lahjoittamalla tutkimukselle. Lahjoituksilla on suuri merkitys nyt, sillä kiireellinen tutkimus tarvitsee myös rahoitusta nopeasti.

Tue tutkimusta