Kehopositiivisuus gradunaiheena – Tiedenaiset tuo tutkimustietoa Instagramiin

Tiedenaiset-tilin perustajiin kuuluva, opettajaksi opiskeleva Sanni Sadetuuli Saarinen tahtoi tietää, miten nuoret kokevat oman kehonsa.

Kehopositiivisuus on suosittu aihe sosiaalisessa mediassa, mutta äänessä ovat usein aikuiset naiset. Opettajaksi opiskeleva Sanni Sadetuuli Saarinen kiinnostui siitä, onko kehopositiivisuus nuorille tuttu käsite.

Saarisen pro gradu -tutkielman aiheena on nuorten painoindeksin suhde itsetuntoon ja kehonkuvaan. Aihevalintaan vaikuttivat terveystiedon ja liikuntapedagogiikan sivuaineet, mutta myös oma tausta fitness-kisaajana ja sosiaalisen median käyttäjänä.

— Seuraan paljon hyvinvointi- ja terveystilejä. Siellä näkyvät vahvasti sekä fitness että kehopositiivisuus.

Poikien ulkonäköpaineet kasvavat

Kehopositiivisuuden ja ylipainon suhde on yksi iso aihe sosiaalisessa mediassa.

— Ylipainoisuus ylipäätään on lisääntynyt länsimaissa. Suomessakin on tutkittu, että vanhempien on yhä vaikeampi tunnistaa lapsensa ylipainoa.

Kehopositiivisuus on käsitteenä tutumpi tytöille kuin pojille. Silti tyttöjen kehonkuva on poikia hieman kielteisempi, Saarinen totesi aineistoa kootessaan.

— Poikien ulkonäköpaineet ovat kuitenkin lisääntyneet yhtä lailla ja vaativat huomiota.

Somessa liikkuu paljon vain omiin kokemuksiin liittyvää hyvinvointitietoa. Siksi Saarinen perusti Instagramiin ”tiedetiistain”, ja jakoi lyhyitä tietoiskuja tutkitusta terveystiedosta.

Sittemmin Saarinen ja seitsemän muuta tieteestä innostunutta naista alkoivat julkaista tutkimukseen perustuvaa hyvinvointisisältöä. Näin Instagramiin syntyi monitieteinen Tiedenaiset-tili. Tilausta asiatiedolle tuntuu olevan: ensimmäisen kuukauden aikana tili sai 10 000 seuraajaa.

Asiantuntijat rohkeasti someen

Saarinen kohtaa aika ajoin luutuneita käsityksiä siitä, minkälainen uskottavan akateemisen nuoren naisen pitäisi olla.

— Joillekin on edelleen ristiriitaista olla akateeminen, mutta samalla myös fitnessmalli tai vaikka sosiaalisen median vaikuttaja.

Sanni Sadetuuli Saarinen kannustaa tutkijoita sosiaalisen median aktiivikäyttäjiksi, jotta tutkittu tieto pääsee kaikkien ulottuville.

— Nuorten suosimista sosiaalisista medioista puuttuvat tutkijat ja asiantuntijat, vaikka juuri siellä voi tavoittaa ihmisiä.

Haastattelu on julkaistu Kuka nyt -palstalla Yliopisto-lehdessä Y/06/19.