EU:n miljoonarahoitus neljälle tutkijalle Helsingin yliopistossa

ERC Consolidator Grant -rahoituksen saaneissa tutkimuksissa selvitetään esimerkiksi sitä, miten ympäristönmuutos vaikuttaa luonnon monimuotoisuuteen ja kehitetään hoitoa munasarjasyöpään.

Neljä Helsingin yliopiston tutkijaa on saanut Euroopan tutkimusneuvoston arvostetun ERC Consolidator Grant -rahoituksen. Rahoitusta voi saada viiden vuoden ajaksi yhteensä kaksi miljoonaa euroa.

Anna Vähäraution ERC-rahoitetussa projektissa What doesn’t kill you: Overcoming primed and adaptive resistance in ovarian cancer (STRONGER), selvitetään, miten munasarjasyövän solujen aiemmat stressikokemukset tekevät niistä vastustuskykyisiä hoidoille.

Projektissa löydettävillä, oikea-aikaisesti annettavilla yhdistelmähoidoilla on tarkoitus parantaa hoitovastetta erityisesti niillä munasarjasyöpäpotilailla, joiden kasvaimiin nykyiset hoidot eivät tehoa.

Tietoa hiukkasten energian kasvamisesta lähiavaruudessa

Lucile Turcin johtamassa hankkeessa Impact of foreshock transients on near-Earth space (WAVESTORMS) tutkitaan, miten hiukkasten energia kasvaa erittäin suureksi lähiavaruuden kahdella alueella: Maapallon magneettikehää ympäröivässä iskurintamassa ja Van Allenin säteilyvyöhykkeissä magneettikehän sisällä.

Tutkimus auttaa välillisesti suojaamaan yhteiskunnalle välttämättömiä, avaruuteen liittyviä infrastruktuureita, kuten paikannus-, sää- ja tietoliikennesatelliitteja. Infrastruktuurin suojaamiseksi hiukkasvaurioilta tarvitaan tarkkoja avaruussääennusteita. Niiden tekeminen tulevaisuudessa edellyttää tietoa siitä, miten hiukkaset kiihtyvät suuriin energioihin.

Uusia menetelmiä viestinnän ja vuorovaikutuksen tutkimiseen

Tuomo Hiippalan tutkimushanke A Foundation for Empirical Multimodality Research (FOUNDATIONS) liittyy multimodaalisuuteen eli siihen, kuinka viestintä ja vuorovaikutus pohjautuvat usean eri ilmaisukeinon yhdistelmiin.

Hankkeessa kehitetään multimodaalisuuden tutkimukseen uusia menetelmiä, jotka hyödyntävät joukkoistamista ja neurosymbolista tekoälyä. Tutkimuksen aineisto koostuu muun muassa oppikirjoista, uutislähetyksistä ja sosiaalisen median videoista.

Tuloksia voidaan soveltaa esimerkiksi monilukutaidon opettamisessa ja oppimateriaalien suunnittelussa sekä tekoälyalgoritmien kehittämisessä.

Miten ympäristönmuutos vaikuttaa luonnon monimuotoisuuteen ja ekosysteemitoimintoihin

Ilmaston ja maankäytön muutokset vaikuttavat luonnon monimuotoisuuteen ja sen tuottamiin ekosysteemitoimintoihin, kuten hiilensidontaan. Ymmärryksemme näiden muutosten toimintamekanismeista on kuitenkin vaillinaista.

Jarno Vanhatalon johtamassa tutkimuksessa Ympäristönmuutoksen vaikutus biodiversiteettiin ja ekosysteemitoimintoihin yhdistetään useista ekosysteemeistä kerätyt laajanmittaiset havaintotiedot kokeellisiin ja teoreettisiin tuloksiin. Projektissa käytetään tilastollisia ja matemaattisia menetelmiä.

Tarkoitus on selvittää, miten ilmaston ja maankäytön muutokset vaikuttavat ekosysteemien toimintoihin sekä millä tavalla nämä vaikutukset ilmenevät suoraan ja millä tavalla taas luonnon monimuotoisuuden muutosten kautta.

Euroopan tutkimusneuvoston myöntämän ERC Consolidator Grantin voi saada tutkimusta 7–12 vuotta tohtoriksi valmistumisen jälkeen tehnyt, urallaan jo ansioitunut tutkija. Rahoitus on tarkoitettu oman tutkimusryhmän toiminnan vakiinnuttamiseen ja vaikuttavan uran luomiseen Euroopassa.

Lue Helsingin yliopistossa tehtävästä ERC-rahoitetusta tutkimuksesta.

Katso kaikki ERC Consolidator Grantin 2023 saajat.