Dobermannin hepatiitti vahvistumassa autoimmuunisairaudeksi

Dobermannin hepatiitin luokittelu tutkimusten perusteella autoimmuunitaudiksi tarjoaa mahdollisuuden hoitaa tautia sairastavia koiria immunologista tulehdusta hillitsevillä lääkeaineilla, toteaa Helsingin yliopistossa väittelevä Hanna Dyggve.

Dobermannin hepatiitti on erityisesti nartuilla esiintyvä tulehduksellinen maksasairaus, jossa maksasolut tuhoutuvat ja korvautuvat sidekudoksella. Taudin varhainen diagnosointi on vaikeaa, sillä se voi olla pitkään täysin oireeton. Parantavaa hoitoa ei ole.

Dobermannin hepatiitin tiedetään olevan perinnöllinen, mutta sen periytymismekanismia ei toistaiseksi tunneta. Hanna Dyggve on pystynyt väitöskirjassaan paikallistamaan tautiin vaikuttavia geenialueita.

– Tautiin sairastuvilla koirilla todettiin terveisiin koiriin verrattuna 15 kertaa useammin tiettyä kudostyyppirakennetta koodaava geeni sekä isältä että emältä saatuna. Vastaavasti toiset kudostyyppigeenit suojasivat taudilta. Perinnöllinen riski autoimmuunisairauksiin liittyy vahvasti näihin geenialueisiin, eläinlääketieteellisessä tiedekunnassa väittelevä Hanna Dyggve toteaa.

Lisäksi löytyi viitteitä siitä, että dobermannin hepatiittiin sairastuneiden koirien immunologinen sietokyky omia kudosrakenteita kohtaan olisi murtunut. Dobermannin hepatiittia sairastavilla koirilla ilmeni vasta-aineita omia tumarakenteita ja entsyymejä vastaan.

__________

ELL Hanna Dyggve väittelee 1.12.2017 kello 12 Helsingin yliopiston eläinlääketieteellisessä tiedekunnassa aiheesta "Doberman hepatitis - Role of Immunological and Genetic Mechanisms". Väitöstilaisuus järjestetään Helsingin yliopiston päärakennuksen salissa 5, Fabianinkatu 33, 3krs.