Deetä luomumaitoon?

Huoli D-vitamiinin riittävästä saannista pani lainsäätäjät miettimään luomumaidon vitaminointia. D on myös yksi Luomupäiville kokoontuneiden tutkijoiden keskustelunaiheista.

Suomalaisissa meijereissä maitoon ja maitotuotteisiin lisätään D-vitamiinia viranomaisten suosituksesta. Vain luomutuotteissa ei vitamiinilisää ole.

‒ EU:n luomulainsäädäntö ei salli luomutuotteiden vitaminointia, jos vastaavien elintarvikkeiden vitaminointia ei ole säädetty pakolliseksi muussa lainsäädännössä, selittää elintarvikeylitarkastaja Anna Lemström maa- ja metsätalousministeriöstä.

Ministeriössä pohditaan parhaillaan, pitäisikö lainsäädäntöä muuttaa niin, että vitaminointi tulisi pakolliseksi.

‒ Pohdintaa on vauhdittanut D-vitamiinin kasvavat saantisuositukset. Erityisesti lapsille luomumaito voisi olla hyvä D-vitamiinin lähde, Lemström toteaa.

Osa kuluttajistakin toivoisi myös luomuun vitamiinilisää, osa taas vastustaa maidon koostumuksen muuttamista.

Suomessa luomumaidon kulutus on enemmän kuin kaksinkertaistunut 2000-luvun aikana.

Mahdollisen vitaminoinnin vaikutusta luomun suosioon on Lemströmin mielestä vaikea arvioida.

Päiväkodin maito

Helsingin yliopiston ravitsemustieteen osastolla on tehty tutkimusta, jossa luomumaitoa ja tavallista maitoa käyttäviä päiväkoteja verrataan keskenään. Veren D-vitamiinipitoisuus on ollut kaikilla lapsilla hyvä, mutta luomumaitoa tarjoilleissa päiväkodeissa tästä on kiittäminen D-vitamiinilisiä. Pelkästä ravinnosta lapset eivät saaneet riittävää vitamiiniannosta.

‒ Ravinnosta ja ravintolisästä saatu D-vitamiini imeytyy yhtä hyvin, joten D-vitamiinin lähteellä ei ole merkitystä, tutkimusta tehnyt Essi Skaffari toteaa.

Luomumaidon D-vitaminointia käsitellään parhaillaan Mikkelissä pidettävillä valtakunnallisilla Luomupäivillä. Päivät järjestää Helsingin yliopiston koordinoima Luomuinstituutti kumppaneineen.