Aivojen paksupoimuisuus – uusi suomalaisen tautiperinnön tauti

Suomesta on löytynyt peittyvästi periytyvä aivosairaus, joka aiheuttaa lievää tai keskivaikeaa älyllisen kehityksen viivästymistä. Sairaus näkyy aivojen magneettikuvauksessa otsa- ja ohimolohkojen alueelle painottuvana aivokuoren poimujen paksuuntumisena, jos sitä osataan epäillä. Sen jälkeen tauti voidaan varmistaa geenitestillä.

Aivojen kehityksen viivästymistä esiintyy 2–3 %:lla väestöstä, ja sitä aiheuttavia mutaatioita arvioidaan olevan yli 2000 geenissä, joista yli puolet on tunnistamatta. Vakavat aivosairaudet ovat yleensä yhden geenin virheen aiheuttamia.

Helsingin yliopiston tutkijat ovat yhteistyössä Nijmegenin ja Oulun yliopiston tutkijoiden kanssa tunnistaneet uuden suomalaiseen tautiperintöön kuuluvan aivosairauden, jonka aiheuttaa CRADD-geenin perustajamutaatio. Mutaatio on rikastunut Pohjois-Pohjanmaan ja Kainuun alueelle.

CRADD-geeni vaikuttaa aivojen normaaliin kehitykseen muun muassa estämällä solukuolemaa. Sen mutaation aiheuttama tauti löytyi, kun epäselvää kehitysviivästymää tutkittiin koko perimän analyyseillä kainuulaisilla ja pohjoispohjalaisilla potilailla. Tutkimuksessa 22 potilaalta löydettiin sama molemmilta vanhemmilta peittyvästi periytynyt tautimutaatio CRADD-geenissä. Näissä tapauksissa vanhemmat olivat terveitä kantajia. Paikallinen kantajafrekvenssi on 1 / 80.

– GRADD-geenin mutaation aiheuttamaa kehitysviivästymää luonnehtii lievä tai keskivaikea älyllisen kehityksen viivästymä. Taudin ensimmäinen oire on puheenkehityksen viivästymä. Lisäksi puolella potilaista esiintyi neuropsykiatrisia oireita ja muutamilla EEG-muutoksia tai lievää epilepsiaa, sanoo tutkimusta johtanut dosentti Irma Järvelä Helsingin yliopistosta.

– Vanhin potilas on 77-vuotias, ja nuorin 4-vuotias. Lisäksi muutamalla potilaalla sairaus oli niin lievä, että se oli jäänyt diagnosoimatta. Nämä potilaat olivat noin 50-vuotiaita. Nykyisin lapset tutkitaan tarkemmin, jos puheenkehitys jää jälkeen.

Tauti voidaan todeta aivojen magneettikuvauksessa otsa- ja ohimolohkojen alueelle painottuvana aivokuoren poimujen paksuuntumisena, eli pakygyriana, joka johtaa tautigeenin jäljille.

– Kyseessä on uusi tunnistettu perustajamutaation rikastuminen suomalaisväestöön, joka voidaan nyt siis varmistaa geenitestillä, Järvelä sanoo.

Tutkimus on hyväksytty julkaistavaksi European Journal of Human Genetics -lehdessä.

Alkuperäinen julkaisu:

Daniel L Polla et al, Phenotypic spectrum associated with a CRADD founder variant underlying frontotemporal predominant pachygyria in the Finnish population, European Journal of Human Genetics, DOI: 10.1038/s41431-019-0383-8.

Yhteystiedot:

Irma Järvelä, irma.jarvela@helsinki.fi