Aivojen imusuonet yksi vuoden 2015 merkittävimmistä tieteellisistä löydöistä

Nature Medicine ja Science ovat nostaneet aivojen imusuonten löytämisen yhdeksi vuoden 2015 merkittävimmistä tieteellisistä havainnoista.

Akatemiaprofessori Kari Alitalon johtamat Helsingin yliopiston ja Wihurin tutkimuslaitoksen tutkijat julkaisivat kesäkuussa 2015 Journal of Experimental Medicine -lehdessä tutkimuksen, jossa he osoittivat, että myös aivokalvoissa on imusuonia, jotka ovat suorassa yhteydessä kehon muuhun imusuonijärjestelmään..

Tutkimuksen keskeisiä tekijöitä olivat Alitalon ryhmässä väitöstutkimustaan tekevät Aleksanteri Aspelund ja Salli Antila.

Suomalaistutkijat myöhästyivät aavistuksen tieteellisessä kilpajuoksussa sikäli, että vain pari viikkoa ennen heitä olivat tutkijat Antoine Louveau ja Jonathan Kipnis julkaisseet Naturessa oman havaintonsa eräiden imusuonten rakenteesta aivokalvoissa.

Aivojen imusuonet on nyt todella kuuma tutkimuskohde: havainto avaa kokonaan uusia näköaloja monien neurologisten sairauksien syntymekanismeihin.

Helsingin yliopiston ja Itä-Suomen yliopiston tutkijat ovat nyt yhdistäneet voimansa selvittääkseen aivojen imusuonien merkitystä muun muassa Alzheimerin taudissa, aivoinfarktissa ja aivovammoissa.

Notable Advances 2015 (Nature Medicine)
Runners-up (In addition to its Breakthrough of the Year, Sciencenamed nine runners-up as significant scientific achievements of 2015)