Tekoäly on jo ihmistä parempi seulomaan syöpäkasvaimia kudoskuvista

Tekoälystä tulee iso apu potilastyöhön, kunhan sen käyttöä säätelevät lait laaditaan viisaasti, systeemibiologian professori Sampsa Hautaniemi uskoo.

Juttu on julkaistu Yliopisto-lehdessä 5/2023.

Tekoäly tulkitsee mammografiakuvia jo paremmin kuin ihminen, systeemibiologian professori Sampsa Hautaniemi kertoo.

Hautaniemi viittaa vuonna 2020 julkaistuun brittiläis-amerikkalaiseen tutkimukseen, jossa tekoäly etsi merkkejä syöpäkasvaimista liki 30 000 mammografiakuvasta. Tekoäly sekä tunnisti kasvaimet paremmin että teki vähemmän vääriä positiivisia diagnooseja kuin ihmiset.

Kun tekoäly seuloi kuvat ennen onkologeja, heidän työtaakkansa väheni miltei 90 prosenttia.

— Ja kannattaa huomata, että tämä on jo muutaman vuoden vanha tulos. Tekoäly kehittyy huimaa vauhtia. Tarkkuus on parantunut entisestään, Hautaniemi korostaa.

Toisessa, viimevuotisessa tapauksessa tekoäly tunnisti syöpäsolut patologisista näytteistä otetuista kuvista 88 prosentin varmuudella.

Tekoälyn käyttö yleistyy

Yhdysvalloissa onkin hyväksytty jo ainakin 71 tekoälyliitännäistä työkalua kliiniseen käyttöön.

Tekoälyn hyödyntäminen yleistyy myös suomalaisessa terveydenhuollossa, Hautaniemi arvioi.

— Tekoäly on vahvasti mukana tutkimuksessa. Meillä on erinomaiset mahdollisuudet hyödyntää sitä myös kliinisessä työssä.

Lainsäädäntö saattaa tosin tuottaa esteitä työn tielle.

— Täytyy varoa, ettei tekoälyn hyödyntämisestä tehdä yhtä vaikeaa kuin rekisteritutkimus on toisiokäyttölain takia. Liika varovaisuus lupa-asioissa voi tehdä toimivista menetelmistä kohtuuttoman raskaita potilastyöhön.

Professori Sampsa Hautaniemi puhui Biokeskus Suomen järjestämässä teko­älysymposiumissa aiheenaan AI in Cancer Research and Oncology.

Yliopisto-lehti on Helsingin yliopiston tiedeaikakauslehti, joka on sitoutunut Journalistin ohjeisiin.