Helsingin yliopisto lahjoittaa kaikille kansanedustajille tekoälyä käsittelevän uutuuskirjan

Tavoite on lisätä yhteiskunnallista ymmärrystä tekoälystä ja sen merkityksestä.

Kansanedustajat ovat saaneet Helsingin yliopistolta lahjaksi tietojenkäsittelytieteen professori Hannu Toivosen uutuuskirjan Mitä tekoäly on – 100 kysymystä ja vastausta (Teos 2023).

Kirjassa vastataan yleistajuisesti sataan kysymykseen tekoälystä – esimerkiksi siihen, olisiko tekoäly parempi päätösten tekijä kuin ihmiset tai onko tekoäly puolueeton. Vastaukset valaisevat monipuolisesti tekoälyn periaatteita ja vaikutuksia. Kirja pyrkii myös korjaamaan joitain tekoälyyn liittyviä ennakkoluuloja ja väärinkäsityksiä.

Helsingin yliopisto lahjoittaa kirjan jokaiselle kansanedustajalle tavoitteenaan lisätä yhteiskunnallista ymmärrystä tekoälystä ja sen merkityksestä.

– Tekoäly on laaja alue, josta kirja on vain pintaraapaisu. Lukijaystävällisyyden nimissä en edes pyri kaikenkattavuuteen, sillä silloin pitäisi tehdä kokonainen kirjasarja ja sekään ei riittäisi. Sen sijaan olen poiminut kirjaan 100 aihetta, joista olen itse halunnut kirjoittaa suomalaisille. Tavoitteeni on antaa monipuolinen kuva kentästä, ja siksi olen valinnut mukaan mahdollisimman erilaisia kysymyksiä, teoksen kirjoittanut professori Hannu Toivonen kertoo.

Lue lisää Toivosen uutuuskirjasta tästä.