Yliopisto jälleen mukana Helsinki Pride -tapahtumassa

Helsingin yliopisto järjestää Pride-viikolla keskustelutilaisuuden vähemmistöjen psykologisesta turvallisuudesta, yliopiston kirjasto nostaa esille sateenkaarevaa kirjallisuutta ja kaikilla kampuksilla nähdään tasa-arvoliputus.

Helsinki Pride –tapahtuman teema on tänä vuonna Kohtaamisia. Teema näkyy myös yliopiston keskustelutilaisuudessa, jossa pohditaan, miten voimme edistää vähemmistöjen kokemaa yhteenkuuluvuutta ja psykologista turvallisuutta yliopistoyhteisössä sukupuoli- ja seksuaalivähemmistöjen näkökulmasta.

Yliopiston keskustelutilaisuus järjestetään torstaina 30. kesäkuuta kello 13.00-14.30. Tilaisuuden tavoitteena on esitellä ja pohtia yhdessä keinoja, kuinka eri kohtaamisissa luomme yhteenkuuluvuutta edistäviä tiloja ja toimintatapoja, joissa jokainen tuntee itsensä ja olonsa turvalliseksi sekä osaksi yhteisöllistä yliopistoyhteisöä. Kaikille avoin tilaisuus järjestetään Zoom-yhteydellä ja pääset liittymään mukaan tästä:

Zoom-tilaisuus
Tilaisuuden kielenä on suomi, mutta yleisökysymyksiä voi esittää myös ruotsiksi ja englanniksi.

13.00 Avaussanat, vararehtori Tom Böhling
13.05 Psykologinen turvallisuus -video
13.10 Yliopistopappi Laura Mäntylä
13.40 Mathilda Selin (puheenjohtaja, Qaareva ry.)
14.00 Paneelikeskustelu (osallistujat varmistuvat myöhemmin)
14.25 Yhteenveto ja loppusanat
14.30 Tilaisuus päättyy

Tilaisuuden järjestävät yhteistyössä yliopiston tasa-arvo- ja yhdenvertaisuustoimikunta, Helsingin yliopiston ylioppilaskunta ja Helsingin yliopiston kirjasto. Lisätietoa: tasa-arvovastaava@helsinki.fi

Yliopiston kirjasto nostaa tuttuun tapaan esille sateenkaarevaa kirjallisuutta. Pride-teemainen kokoelma julkaistaan kirjaston Helka-tietokannassa Helsinki Pride –viikolla (27.6.– 3.7.2022) ja se on jatkossa asiakkaiden käytössä ympäri vuoden. Lisäksi Kaisa-talon Ohjauskulmassa järjestetään Pride-teemainen tapahtuma ke 29.6. kello 14-16 ja kaikilla kampuksilla nähdään perinteinen tasa-arvoliputus.  Pride-viikko huipentuu kulkueeseen 2.7., jossa myös yliopisto on mukana.