Joka kolmas on nainen

Suomalaisen uutismedian haastattelemista ja mainitsemista ihmisistä noin kaksi kolmasosaa on miehiä, tuore monitorointi kertoo. Asiantuntijarooleihin miehet pääsevät vielä useammin.

Suomalaisen uutismedian haastattelemista ja mainitsemista ihmisistä naisia on kolmasosa. Karkeasti näin voi päätellä aineistoista, joka yliopistonlehtori Jonita Siivosella on työkoneellaan.

Asiantuntijoina esiintyvistä vielä suurempi enemmistö on miehiä: 75 prosenttia. Nainen on usein kokemusasiantuntija tai ”kansan ääni” eikä mahdu miehen lailla jutun keskiöön, yliopiston Svenska social- och kommunalhögskolanissa työskentelevä Siivonen kertoo.

— 19–49-vuotiaiden osalta sukupuolijako on tässä aineistossa hyvinkin tasainen, mutta yli 50-vuotiaissa naisten osuus on vain 15 prosenttia.

Tiedot ovat peräisin aineistonkeruusta, jota tehdään yhtenä satunnaisena uutispäivänä viiden vuoden välein eri puolilla maailmaa. Suomi ja Siivonen ovat osallistuneet tähän Global Media Monitoring -projektiin (GMMP) vuodesta 1995. Tuorein aineisto on syksyltä 2020.

Siivonen seuraa naisten ja miesten medianäkyvyyttä myös opiskelijoidensa kanssa.

— Uutisiltojemme tulos on vuodesta vuoteen tasainen. Naisten osuus on neljäsosasta kolmasosaan.

Vuoden 2020 globaali monitorointi osui koronauutishuippuun, ja viisi vuotta aiemmin ykkösaihe oli tragedia, jossa saksalaispilotti ohjasi lentokoneen vuoreen.

— Koskaan ei taida olla ihan tavallinen uutispäivä, mutta tulokset ovat silti johdonmukaisia.

Artikkeli on julkaistu Yliopisto-lehdessä 7/2021.