Yrityskiihdyttämö välittää osaamista Cernistä Suomeen ja takaisin

Joukko suomalaisyliopistoja liittyi hiukkasfysiikan tutkimuskeskus Cernin yrityskiihdyttämöiden verkostoon. Kiihdyttämöt tukevat sekä tutkijoita että start-up-yrityksiä.

Genevessä allekirjoitettiin 15.9. yhteistyösopimus, joka tähtää Euroopan hiukkasfysiikan tutkimuskeskuksen Cernin tietotaidon ja teknologioiden kaupallistamiseen. Helsingin yliopisto on sopimuksella perustetussa yrityskiihdyttämössä mukana Fysiikan tutkimuslaitoksen kautta.

– Avaus edistää tieteen suurten hankkeiden teknologista ja kaupallista hyödyntämistä Suomen elinkeinoelämän tarpeisiin, arvioi Fysiikan tutkimuslaitoksen teknologia-ohjelman johtaja, professori Saku Mäkinen, joka lähtee vetämään kiihdyttämöä.

Sensoriteknologioista big dataan

Cern-yrityskiihdyttämöiden verkosto tukee tutkijoita ja start-up-yrityksiä, ja nyt solmitun sopimuksen tarkoitus on auttaa tutkimuksesta ponnistavia yrityksiä esimerkiksi sensoriteknologioissa, big data -sovelluksissa, erikoismateriaaleissa, suprajohtavissa magneeteissa ja etäoperoitavissa siirtolaitteissa. Kiihdyttämön ajatus on tiivistää tutkimuksen ja teollisuuden Suomessa jo vanhastaan läheisiä yhteyksiä ja auttaa tiedepohjaisten keksintöjen kansainvälistämisessä.

Suomi on seitsemäs Cernin yrityshautomoverkostoon liittynyt maa. Sopimus merkitsee vastavuoroisesti myös suomalaisen teknologiaosaamisen aktiivisempaa vientiä Cerniin.

Fysiikan tutkimuslaitos on viiden suomalaisen korkeakoulun yhteinen tutkimuslaitos, joka toimii Helsingin yliopiston yhteydessä.

The Finnish Business Incubation Center of CERN Technologies -yrityskiihdyttämö

Fysiikan tutkimuslaitos HIP