Yliopistosta maailmalle – kirjailijan ja ensimmäisen akateemisen perheen äidin Aino Malmbergin elämästä keskustellaan naistenpäivänä 8.3. Helsingin yliopistomuseossa

Helsingin yliopiston ensimmäisten naisopiskelijoiden joukkoon kuului Aino Malmberg (os. Perenius, 1865–1933), ensimmäinen akateemisen perheen äiti. Hän opiskeli monia eri aineita ja kuului tiiviisti naisopiskelijoiden omaan opiskelijayhdistykseen. Malmberg suoritti yliopistossa opettajan kandidaatin tutkinnon 1890-luvulla ja työskenteli englannin opettajana.

Aino Malmberg oli poliittisesti aktiivinen. Hän vastusti voimakkaasti venäläistämispolitiikkaa ja muutti ulkomaille paetakseen Venäjän salaista poliisia. Hän tutustui useisiin aikansa merkittäviin henkilöihin ja liikkeisiin kuten Brittein saarten suffragetteihin ja The Labour -puolueeseen. Malmberg myös kirjoitti novelleja ja matkakertomuksia sekä käänsi kirjallisuutta englannista suomeen. Suuren osan elämästään hän asui Lontoossa epävirallisena diplomaattina.

Aino Malmbergin elämästä kertovat dosentti, teologian tohtori Marjo-Riitta Antikainen ja kansanedustaja, dosentti, valtiotieteiden tohtori Erkki Tuomioja Helsingin yliopistomuseossa  kansainvälisenä naistenpäivänä 8.3.2019 klo 17.00. Antikainen tarkastelee Aino Malmbergin yliopistosuhdetta ja miten naisopiskelijaverkosto, De kvinnliga, oli hänelle myöhemminkin tärkeä. Tuomioja puolestaan pohdiskelee Aino Malmbergin kuvaa jälkimaailman silmissä, niin tutkimuksessa, muistelmissa kuin kirjallisuudessakin.

- Aino Malmberg oli aikansa kansainvälisesti verkostunein suomalainen, kertoo Erkki Tuomioja.

Malmbergin kontaktit ennen kaikkea Englannissa ja Yhdysvalloissa niin poliittisiin kuin median vaikuttajiin sekä hänen maailmankatsomustaan lähellä olleisiin johtaviin feministeihin, ja pasifisteihin, sosialisteihin ja liberaaleihin ja vapautensa puolesta kamppailevien kansallisuuksien edustajiin olivat ainutlaatuisia.

- Hän oli siten ennen itsenäisyyttämme tehokas ja näkyvä Suomen asian puolestapuhuja ja vaikuttaja, eräänlainen epävirallinen suurlähettiläs näissä maissa, Tuomioja toteaa.

- On aika palauttaa mieliin hänen pitkään unohduksissa olleen työnsä merkitys.

Ennen esitelmää museossa pidetään klo 16.15 yleisöopastus teemanaan ”Akateeminen vapaus, sisaruus ja tasa-arvo”.

Tervetuloa kuulemaan Aino Malmbergin kiehtovasta ja kiinnostavasta elämästä perjantaina 8.3. klo 17 yliopistomuseoon! (Fabianinkatu 33, 3. krs.)

Lisätietoja:
Pia Vuorikoski, puh. 050 415 6760 s-posti   pia.vuorikoski@helsinki.fi