Yliopiston keksintöjä esillä Slushissa

Tarjolla bisnesenkeleille: ilmakehätieteestä ponnistava räjähdeilmaisin ja tietojenkäsittelijöiden kehittämä kuvallisuuteen perustuva hakukoneohjelma.

Tänään ja huomenna järjestettävässä yli 12 000 hengen teknologia- ja kasvuyritystapahtumassa, Slushissa, on tänä vuonna mukana uusi puheenvuoron pitäjä: Helsingin yliopisto ja sen tutkimusta kaupallistava yritys HIS.

Slushissa tutkijoiden kehittämiä lupaavia innovaatioita esitellään rahoittajille ja yrittäjille.

‒ Keksintö testataan lopulta vasta markkinoilla ja käytössä, sanoo HIS:n eli Helsinki Innovation Services Ltd:n toimitusjohtaja Jari Strandman.

Hakutulokset tutkakuvana

Yksi yliopistollisista Slush-osallistujista on Helsingin yliopiston ja Aalto-yliopiston yhteinen tietojenkäsittelytieteen tutkimuslaitos HIIT.

‒ HIIT tekee perustutkimusta ja siihen liittyvää soveltavaa tutkimusta, ja tutkimustulostemme kaupallistamismahdollisuudet kiinnostavat, kertoo HIITin varajohtaja Patrik Floréen.

Slushissa esillä on Etsimo, uudenlainen hakukone. Etsimo auttaa aktiivisesti käyttäjää löytämään ja ymmärtämään hakemaansa tietoa, toisin kuin perinteiset hakukoneet.

Hakutulokset näytetään tutkakuvana, jonka eri osiin tuloksia voi siirtää niiden relevanssin mukaan. Hakukone siis pyrkii ennakoimaan käyttäjän tiedontarvetta interaktiivisesti ja kertomaan tulokset ja niihin liittyvät aiheet visuaalisesti.

‒ Etsimo on parhaimmillaan kosketusnäyttöisillä laitteilla, kertoo tutkija Tuukka Ruotsalo, yksi idean keksijöistä.

Ruotsalo työskentelee yhä hakukoneen edelleen kehittämiseksi.

Etsimossa näkyy havainnollisesti HIITin ominaislaatu: työtä tehdään tieteidenvälisesti, yhtä lailla data-asiantuntijoiden kuin psykologien voimin.

Räjähteitä ja syöpää vastaan, videotarinoinnin puolesta

Kaupallistamisyhtiö HISin portfolio on jaettu kolmeen toimialaan: bio- ja lääketieteet, luonnontieteet, sekä humanistiset ja yhteiskuntatieteet. Messutapahtumassa yrittäjiä etsitään eri alojen hankkeisiin.

Ilmakehätieteen keksintöihin kuuluu laite, josta kehitetään maailman ehkä herkintä räjähdeilmaisinta lentokenttien ja muiden strategisesti tärkeiden rakennusten käyttöön.

Laite liitetään massaspektrometriin ja se hyödyntää APCI-teknologiaa. APCI havaitsee räjähteet huomaamattomasti, joten esimerkiksi turvatarkastuksessa matkustajiin ei ole tarvetta kajota.

Bio- ja lääketieteen keksintöihin kuuluu uudenlainen immuno-onkologian innovaatio PeptiCrad, joka valjastaa kehon oman immuunijärjestelmän taistelemaan syöpää vastaan.

Humanististen ja yhteiskuntatieteiden puolelta löytyy muiden muassa digitaalinen oppimisalusta MoVie, joka aktivoi ja motivoi oppilaita luomaan, editoimaan ja jakamaan videotarinoita.

Vuoden 2014 Slush järjestetään Helsingin Messukeskuksessa 18.‒19.marraskuuta.

Slush 2014

Tiede-lehti: "Suomalaistutkijat tekivät uudenlaisen hakukoneen"

Slushista ja Helsinki Challenge –kilpailusta Minna Meriläinen-Tenhun blogissa