Uudet salailun ja valvonnan muodot lisäävät kansalaisten oikeuksiin liittyviä jännitteitä

Vuosi 2016 on painovapauden ja julkisuusperiaatteen 250-vuotisjuhlavuosi.

Helsingin yliopisto ja Avoin yliopisto järjestävät perjantaina 14.10. osana juhlavuotta kansalaisten tiedollisia oikeuksia ja julkisen hallinnon läpinäkyvyyttä käsittelevän 250 symposiumin Oikeus tietää – läpinäkyvyys ja avoimuus julkisessa elämässä.

Pohjoismaat nähdään usein julkisuusperiaatteen ja hallinnon avoimuuden edelläkävijöinä. Yhteiskunnalliset ja teknologiset muutokset kuitenkin muokkaavat julkisuuden ihanteita ja käytäntöjä. Uudet viestintävälineet ja tietovuodot, mutta myös uudet salailun ja valvonnan muodot nostavat esiin kansalaisten oikeuksiin liittyviä jännitteitä. Myös avoimen tieteen ja tutkimustiedon saatavuuden edistäminen ovat juuri nyt ajankohtaisia teemoja. Mitä ”oikeus tietää” tarkoittaa, mistä se on peräisin ja mitkä tekijät sitä nykyään uhkaavat?

Tilaisuuden aika ja paikka

Aika              pe 14.10.2016 klo 9:00–13:00

Paikka           Helsingin yliopiston päärakennuksen sali 1 (Fabianinkatu 33)

Symposiumin pääpuhuja on journalismin professori Michael Schudson (Columbia University). Schudsonin uusin kirja The Rise of the Right to Know käsittelee avoimuuden ja läpinäkyvyyden ihanteita amerikkalaisessa kulttuurissa ja politiikassa toisen maailmansodan jälkeen. Symposiumin muissa puheenvuoroissa professori Laura Kolbe käsittelee eurooppalaisen ajattelun vapauden historiallisia juuria, professori Hannu Nieminen julkisuuden ja demokratian taustaa ja nykytilaa suomalaisessa yhteiskunnassa sekä apulaisprofessori Tero Erkkilä hallinnon läpinäkyvyyden merkitystä ja haasteita globaalista näkökulmasta.

Esitysten kieli on englanti, lukuun ottamatta paneelikeskustelua, joka käydään suomeksi. 250 symposium on avoin kaikille. Tervetuloa!

Ilmoittautuminen tarjoilun vuoksi

Ohjelma​

9.00 Welcome - Avaussanat:  Open knowledge and science - Tiedon ja tieteen avoimuus Director PhD Jaakko Kurhila, University of Helsinki, Open university

9.15–10.00 The Right to Know professor Michael Schudson

10.00–10.20 Comments PhD student, researcher Laura Juntunen and postdoctoral researcher Gwenaëlle Bauvois, University of Helsinki

10.20–10.50 Freedom of thought from European perspective - Ajattelun vapaus – Eurooppalaisen sivistyksen juurilla
Professor of European history Laura Kolbe

Discussion - keskustelu

11.10–11.30 Publics in Finnish democracy – Julkisuus ja suomalaisen demokratian taustat ja nykytila
professor of Media and Communication Policy, Dean of the Faculty of Social Sciences Hannu Nieminen

11.30–11.45 Government transparency in a global age - Hallinnon läpinäkyvyys globaalissa maailmassa Associate Professor Tero Erkkilä

Discussion - keskustelu

Words of greeting  - Tervehdyssanat
the Vice-Rector Anna Mauranen, University of Helsinki

12.00–13.00 Paneeli: Kunnes julkisuudessa räjähtää – Charlie Hebdo, Edward Snowden, Panama-papers …

Keskustelussa mukana mm. julkisuuden ja politiikan tutkijoita yliopistolta sekä toimittajia, viestinnän ammattilaisia, poliitikkoja: europarlamentaarikko Heidi Hautala; professori, HY Heikki Hiilamo; valtiovarainministeriön viestintäjohtaja Liinu Lehto; ProComin toimitusjohtaja Elina Melgin; professori, HY Olli Mäenpää; toimittaja, Yle Salla Vuorikoski. Paneelin puheenjohtaja yliopistonlehtori, HY Salli Hakala.

Lisätietoja:

yliopistonlehtori Salli Hakala, puh. 050 319 9485, http://blogs.helsinki.fi/shakala/
tutkija Kari Karppinen, puh. 050 300 1356, http://blogs.helsinki.fi/kekarppi/

Painovapaus 250 vuotta
Viestinnän rakenteet ja viestintäpolitiikka (Symposiumiin liittyvä Avoimen yliopiston kurssi)