USA ja kisa

Yhdysvaltain vaalikamppailuun kuuluva loanheitto johtuu kaksipuoluejärjestelmästä, sanoo Pohjois-Amerikan tutkimuksen professori.

Artikkeli on julkaistu Tähtivieras-palstalla Yliopisto-lehden numerossa Y/02/16.

Marraskuussa amerikkalaiset päättävät, kuka heitä ja pitkälti muutakin maailmaa johtaa seuraavat neljä vuotta. Yllättävin ehdokkaista on miljonääri Donald Trump, mediapelin taituri.

— Olipa Trumpista mitä mieltä hyvänsä, hän on mestari pelaamaan poliittista peliä, toteaa professori Katri K. Sieberg Tampereen yliopistosta.

Trump ja Ted Cruz keräävät ääniä konservatiivien oikean laidan äänestäjiltä, niin sanotuilta tavallisilta amerikkalaisilta. Heistä moni kokee, ettei republikaanipuolue enää edusta heitä. Siebergin mukaan Trumpin ja Cruzin taktiikka puree puolueen sisäisissä vaaleissa, joissa pitää erottua monista ehdokkaista.

— Mutta jos jompikumpi heistä voittaa ja kamppailee viimeisellä kierroksella vaikkapa demokraattien maltillista Hillary Clintonia vastaan, tilanne on hyvin erilainen. Suurin osa äänestäjistä sijoittuu arvokentän keskivaiheille.

Jotta Cruz tai Trump kykenisivät kilpailemaan Clintonin kanssa näistä enemmistöäänistä, heidän olisi tehtävä valtava asenneloikka keskemmälle.

— Trump voi jopa kyetä siihen, mutta epäilen, että Cruz ei.

Siebergin mukaan loanheitto ei johdu amerikkalaisten ilkeydestä vaan siitä, että kilpailijan parjaaminen on helpoin tapa erottautua edukseen. Ja kun on vain yksi kilpailija, erottautuminen on helpompaa kuin monipuoluevaaleissa.

Politiikka on kiinnostanut Siebergiä lapsesta asti. Hänen äitinsä kampanjoi vaalityöntekijänä demokraattien puolesta.

— Joskus kun olin kipeänä kotona, katselin vaalimainoksia televisiosta. Pidin Jimmy Carterista, joten Halloweenina karkkikierroksella aloin kampanjoida hänen puolestaan vanhempieni yllätykseksi.

Siebergin esivanhemmat tulivat Suomesta, mutta hän on syntynyt ja kasvanut Yhdysvalloissa. Suomeen hän tuli Fulbright-professoriksi, ihastui ja jäi. Nyt hän on asunut perheineen Suomessa jo yhdeksän vuotta.

— Olemme tosi onnellisia täällä. Suomi sopii kulttuurisesti meille paremmin kuin Yhdysvallat.