Suvilahdessa aukeaa lauantaina Vapaampi kaupunki

Maantieteen ja sosiologian opiskelijoiden kaupunkikulttuurikurssin tapahtumassa lauantaina 5.10. keskustellaan spontaanin toiminnan rajoista. Puheen lisäksi ohjelmassa on yllykkeitä kaupunkimehiläisistä lautailuun.

Helsingissä on juuri nyt käynnissä vauhdikkaita kulttuurimuutoksia sekä aktiivisempaan ja sallivampaan että mahdollisuuksia rajaavaan suuntaan. Yhtäällä syntyy Ravintola- ja Siivouspäiviä, toisaalla teinejä häädetään Kampin kauppakeskuksesta.

Helsingin yliopiston maantieteen ja sosiologian opiskelijoiden Kaupunkikulttuuri ja uudet toimijat -kurssi opettajineen sekä vierailevine asiantuntijoineen on syksyn ajan paneutunut niin kyteviin kuin pinnalla oleviin kaupunki-ilmiöihin.

Sauna purettiin

Tutkija Maija Jokela havainnoi kurssilla sosiaalikeskus Sataman vaiheita talonvaltaajien ja kaupungin näkökulmista. Kalasatamassa oli vuodesta 2009 Vapaa Katto ry:n eli talonvaltaajien yhteenliittymän Nuorisoasiainkeskukselta vuokraama tila, jonka tapahtumiin ja turvallisuusmääräyksiin suhtauduttiin kaupungin puolelta lempeästi.

Kun Sataman valtaajat antoivat romanileirin majoittua pihalle, asiasta nousi haloo. Näyttävä häätö tapahtui lopulta loppukesästä 2011.

Miksi tämä oli askel rajan yli? Kenen on sallittua näkyä kaupunkitilassa? Kenen harrastukset ja tavat ovat oikeita ja luvallisia?

Stoppi tuli vastaan myös Sompasaressa. Siellä toimi muutaman kesän ajan hylätyn kiukaan ympärille spontaanisti rakennettu, kaikille avoin Sompasauna, kunnes se varoittamatta heinäkuussa purettiin.

Kaupunkilaisilta siis toivotaan aktiivisuutta, mutta sen odotetaan noudattelevan hallinnon toivomia tapoja.

Parkourista mehiläistarhaukseen

Avautumisiakin silti tapahtuu, kuten Ravintolapäivän kulttuuriministeriltä pokkaama Suomi-palkinto osoittaa. Toinen vaihtoehto olisi ollut kuihduttaa tapahtuma hengiltä luparumballa. Samassa hengessä vuosikausien Stop töhryille -kampanja on vaihtunut sallittuihin graffitiseiniin ympäri kaupunkia.

Tänä lauantaina Vapaampi Helsinki -tapahtumassa keskustellaan myös näistä muutoksista. Paikalla ovat muun muassa Vailla vakinaista asuntoa ry, Osallistuvat nuoret ry ja Toimintakeskus Happi. Puheen lisäksi päivän ohjelmassa on kaikkea kaupunkimehiläisten kasvatusesittelyistä longboardaukseen ja pehmomiekkailusta geokätköihin – sekä kaupunkielävöitysopas.

VAPAAmpi Helsinki huomenna lauantaina 5.10 klo 11–18 Suvilahden Kattilahallissa. Tapahtuma on kaikille avoin ja  maksuton. Tarkempi ohjelma ja lisätietoja:  www.facebook.com/vapaampihelsinki & http://blogs.helsinki.fi/uudettoimijat.

Kirjoittaja on maantieteen opiskelija, joka osallistuu Kaupunkikulttuuri ja uudet toimijat –kurssille.