Surkea Brexit

Britannian EU-kansanäänestys oli farssi ja tragedia, Anne Deighton luonnehtii.

Professori Anne Deighton on Euroopan yhdentymisen, kylmän sodan ja Britannian ulkopolitiikan asiantuntija. Hänelle kesäinen EU-kansanäänestyskampanja tuloksineen oli järkytys.

— Se oli kaikkinensa hyvin surullista. Keskustelut EU:n varsinaisesta roolista ja merkityksestä jäivät kampanjoissa täysin taka-alalle.

Moni saattoi sekoittaa EU:n ja globalisaation haitat keskenään.

— Ei EU siirrä työpaikkoja halvempiin maihin.

Kampanjan aikana monet tutkijat osallistuivat julkiseen keskusteluun enemmän kuin koskaan aiemmin.

— Yritimme tuoda esiin kummankin leirin poliitikkojen kaksinaamaisuutta. Äänestäjät olivat liiaksi puolitotuuksien, vihjailujen ja harhautusten varassa. Kaiken kukkuraksi mitään eron jälkeistä suunnitelmaa ei ollut. Johtohenkilöistä osa juoksi voitettuaan karkuun.

Britannian suhde EU:hun on aina ollut hankalahko.

— Britannia on sekä yli- että aliarvioinut itseään suhteessa EU:hun. Kuvittelimme saavamme siltä kaiken vaatimamme. Toisaalta moni puhuu nyt, ettei eromme haittaisi EU:ta mitenkään.

Brexit voi kuitenkin olla EU:lle kohtalokas.

— Heittäydyimme ongelmaksi juuri nyt, kun EU:n olisi pitänyt olla yhtenäisempi kuin koskaan. Voimavarat olisi pitänyt käyttää pakolaiskysymykseen, Venäjä-suhteisiin ja Aleppoon, Euroopan väestön ikääntymiseen ja Kiinan tuomaan taloudelliseen haasteeseen, Deighton luettelee.

— Nyt kaikki energia menee sisäiseen uudelleenorganisointiin.

Kukaan ei tiedä, mitä EU-erosta briteille seuraa.

— Akateeminen maailma voi vain pitää yllä vahvoja ylikansallisia verkostojaan. Toki tämäkin vaikeutuu. Oxfordinkin nykyisestä henkilökunnasta ja opiskelijoista noin 20 prosenttia tulee EU-maista. Rahoituksemme tulee 20-prosenttisesti EU:lta.

Anne Deighton kaipaa pop up -puoluetta ajamaan Britanniaa takaisin unioniin.

— Artikla 50:n monitulkintaisuus ehkä mahdollistaisi jäämisen EU:n jäseneksi.

Teksti on julkaistu Yliopisto-lehden Tähtivieras-palstalla numerossa Y/09/16.

Yliopisto-lehti on kaikille tarkoitettu, monipuolinen tiedelehti Helsingin yliopistosta.
Tilaa Yliopisto-lehti ja rakastu tieteeseen.

Tähtivieras

Kansainvälisen politiikan professori Anne Deighton Oxfordin yliopistosta puhui Helsingin yliopistolla Eurooppa-tutkimuksen päivänä 21.10.