Slushissa esiteltävät tiedeinnovaatiot ratkovat suuria kysymyksiä

Mitä yhteistä on pomminhaistajalla, syöpärokotteella ja suomalaisella varhaiskasvatusmallilla? Ne ovat Helsingin yliopiston tutkimuksesta syntyneitä yrityksiä, jotka ovat esillä tänään alkavassa startup- ja teknologiatapahtuma Slushissa. Ne kaikki myös ratkovat maailmanluokan ongelmia.

Helsingin yliopisto esittelee Slushissa ennätykselliset 22 tiedeinnovaatiota. Näistä viisi on jo edennyt startup-yrityksiksi ja loput 17 ovat kaupallistamisen aikaisemmissa vaiheissa. Slushissa tavoitteena on löytää uusia yhteistyökumppaneita, yrittäjiä ja rahoittajia.

Pomminhaistaja, syöpärokote ja kasvatusmalli

Yliopiston osastoa isännöi Helsinki Innovation Services (HIS), joka vastaa yliopiston tutkimustulosten kaupallistamisesta. Mukana osastolla ovat muun muassa Karsa, ProVince Tx jA HEI Schools.

Karsa on automaattinen nenä, jota voidaan käyttää esimerkiksi räjähteiden tunnistamisessa lentokentällä. ProVince Tx kehittää kehon omaa puolustusjärjestelmää hyödyntävää syöpärokotetta, HEI Schools taas vie suomalaista varhaiskasvatusmallia maailmalle.

– Nämä innovaatiot ovat loistavia esimerkkejä akateemisen huippututkimuksen kyvystä tuottaa ratkaisuja maailmanluokan ongelmiin. Kaupallistaminen auttaa saamaan tieteen tulokset kaikkien hyödynnettäviksi, sanoo HISn toimitusjohtaja Jari Strandman.

Skolar Award -kilpailussa mukana Helsingin yliopiston tutkijoita

Slushissa huipentuu myös Skolar Award -kilpailu, joka oli avoin väitelleille tutkijoille kaikilta tieteenaloilta. Kilpailun pääpalkinto menee parhaan uuden tutkimusidean esittäjälle ja palkintoraha on tarkoitettu tutkimustyöhön.

Semifinaalivaiheeseen asti pääsi kaksi Helsingin yliopiston tutkijaa: Maija Hirvonen (Language as a vehicle for vision) sekä Mari Palviainen (Zebrafish stem cells could help us recover from injuries). Kuusi semifinaalin parasta pääsee 1.12. pidettävään finaaliin.

Tervetuloa Helsingin yliopiston osastolle 6D.1. tutustumaan innovaatioihin ja tapaamaan niiden takana olevia tutkijoita, yritysten johtoa sekä HIS:n asiantuntijoita!

Tutustu tarkemmin Slushissa 2016 Helsingin yliopiston osastolla esiteltäviin innovaatioihin.
Katso aiheesta tehty video (kesto 2 minuuttia).