Slush 2018: Maailman ensimmäinen mehiläisrokote, ratkaisu parempaan uneen ja muut tiedeinnovaatiot ratkovat visaisia ongelmia

Helsingin yliopisto esittelee Slushissa 13 kaupallistamisen eri vaiheessa olevaa tieteeseen pohjautuvaa innovaatiota.

Yksi Helsingin yliopiston osastolla esiteltävistä innovaatioista on maailman ensimmäinen hyönteisrokote, joka suojaa mehiläisiä taudeilta ja turvaa samalla koko maailman ruokatuotantoa.

– Pölyttäjien sairastuminen ja kuolema ovat vakava uhka maapallon ravintotaloudelle. Niiden elämän pienelläkin parantamisella on huikea merkitys koko maapallon mittakaavassa, PrimeBEE-hyönteisrokotteen kehittäjä Dalial Freitak toteaa.

Toinen esiteltävä innovaatio liittyy ihmisten liikkumisen tunnistamiseen. Moprimin kehittämä mobiiliteknologia tunnistaa, liikkuuko ihminen esimerkiksi kävellen, autolla, raitiovaunulla vai bussilla. Teknologia on jo käytössä Lahden kaupungin CitiCAP-hankkeessa. Teknologiaa testataan parhaillaan myös Helsingin seudun liikennelaitoksen (HSL) kanssa.

– Tietoa voidaan käyttää niin kaupunki- ja liikennesuunnittelussa kuin oman hiilijalanjäljen pienentämiseen. Tarkasta liikkumistiedosta ovat olleet kiinnostuneita niin kaupungit kuin yksittäiset käyttäjätkin, Moprimin perustaja Petri Martikainen sanoo.

Kolmas Slushissa esiteltävä ratkaisu keskittyy ymmärtämään sisäistä kelloamme paremmin ja auttaa omaksumaan tapoja, jotka parantavat unemme laatua ja lisäävät virkeyttä päivisin.

– ­ Univaje vaikuttaa monin tavoin terveyteen, tunteiden säätelyyn, jaksamiseen ja oppimiseen. SleepCircle-univalmennuksessa hyödynnetään tutkimuspohjaista näyttöä siitä, miten omaa unirytmiä voi parantaa, sanoo innovaation takana oleva Anu-Katriina Pesonen.

Tutustu myös muihin Helsingin yliopiston Slushissa esittelemiin innovaatioihin

Helsingin yliopiston omistama yhtiö, Helsinki Innovation Services Ltd (HIS), toimii kaupallistamisen asiantuntijana tutkijoiden ja yritysmaailman välillä tavoitteenaan edistää innovaatioiden päätymistä yhteiskunnan käyttöön.

– Huippututkimukseen perustuvat yritykset tai vasta kaupallistamisprosessissa olevat innovaatiot ovat ainutlaatuisia sijoituskohteita. Sijoitusvaihtoehtoja löytyy lääketieteen keksinnöistä koulutusvientiin, toimitusjohtaja Jari Strandman Helsinki Innovation Servicesistä kertoo.

Y Science keskittyy elämäntieteisiin

Myös tänä vuonna Helsingin yliopisto, sen elämäntieteiden instituutti HiLIFE sekä Slush nostavat esille tiedepohjaisia innovaatioita, niiden vaikuttavuutta ja tutkimuksen kaupallistamisen merkitystä Y Science -tapahtumassa. Toista kertaa järjestettävä Y Science on Slushin virallinen oheistapahtuma ja tänä vuonna ohjelmassa on myös pitsauskilpailu life science -alan startupeille.

Erityisesti tutkijoille, kasvuyrittäjille ja sijoittajille suunnattu tapahtuma järjestetään Messukeskuksessa 5.12. klo 9–12. Tapahtuma on ilmainen, mutta sisäänpääsy edellyttää rekisteröitymisen osoitteessa: www.y-science.org. Tapahtuma tullaan myös näyttämään suorana Tiedekulmassa.

Lisätietoja:

Helsinki Innovation Services Ltd