Sadan raja rikki – keksintöjä tehtiin ennätysmäärä vuonna 2017

Helsingin yliopistossa tehtiin vuonna 2017 yhteensä 108 keksintöä, mikä on uusi ennätys. Eniten keksintöjä (43) tehtiin Viikin kampuksella. Hyvänä kakkosena tuli Kumpula 38 keksinnöllä. Meilahdessa keksintöjä tehtiin 22 ja keskustakampuksella viisi.

Tutkijat ilmoittavat tekemistään keksinnöistä Helsingin Innovaatiopalveluihin (HIS) ilmoituslomakkeella. Keksintöilmoitus on lähtölaukaus tutkimuksen kaupallistamiselle.

Kun ilmoitus on tullut Helsingin Innovaatiopalveluihin, sen asiantuntijat selvittävät, onko keksintö kaupallisesti kiinnostava ja suojattavissa oleva. Jos on, alkaa kaupallistamisprosessi, joka voi johtaa esimerkiksi keksinnön lisensointiin tai spinout-yrityksen perustamiseen.

– Innovaatioiden kaupallistaminen on hyvässä nosteessa Helsingin yliopistossa. Tavoitteenamme on saada keksinnöt hyödyttämään koko ihmiskuntaa. Kaupallistaminen lisää myös tutkimustulosten painoarvoa ja merkittävyyttä. Tästä on hyötyä erityisesti kansainvälistä tutkimusrahoitusta haettaessa, HIS:n innovaatioprosessista vastaava Sara Kangaspeska kertoo.

Keksintöilmoitusten määrän kehitys 2013–2017

100. keksinnön tehnyt tiimi palkittiin

Vuoden 2017 sadas keksintö tehtiin Kumpulan kampuksella. Keksinnön takana ovat tutkijat Ilkka Kilpeläinen, Alistair King, Jussi Helminen, Gabriel Partl, Paulus Hyväri ja Eva Gazagnaire. Tiimi palkittiin shampanjalla ja kukilla.

Toivotamme onnea ja menestystä voittaneen tiimin jäsenille – kuten myös muille yliopiston innovaattoreille!

Lue lisää tutkimuksen kaupallistamisen hyödyistä.

Kuvassa ylärivi vasemmalta: Jari Strandman, Ilkka Kilpeläinen, Gabriel Partl, Alistair King
Alarivi: Pia Sundell, Sara Kangaspeska, Pia Kostiainen, Eva Gazagnaire, Jussi Helminen, Paulus Hyväri