Rahat pois ja kentälle!

Urheilujohtajat ovat löytäneet ystäviä autoritäärisistä hallitsijoista, professori Elena Trubina sanoo.

Professori Elena Trubina tutkii kaupunkitilaa ja maailman suurimpia megatapahtumia. Odottaako hän innostuneena kotimaassaan Venäjällä ensi vuonna järjestettäviä jalkapallon MM-kisoja? Ei varsinaisesti.

— Kansainvälinen Olympiakomitea ja FIFA ovat korruptoituneita, uusliberaaleja haiorganisaatioita, Trubina toteaa.

— Urheilun diskurssia myymällä nämä tahot pääsevät käsiksi suuriin bisneksiin. Megatapahtumiin liitetään lupauksia ja unelmia sen kaupunkia kehittävästä voimasta, mutta tämä puhe on silkkaa roskaa, Trubina huomauttaa.

Järjestäjiltä kuluu miljoonia ja joskus miljardeja tarjouskilpailuun, kalliisiin konsultteihin, rakennusurakoihin, turvallisuusjärjestelyihin ja niin edelleen.

Kilpailujen budjetit tapaavat myös usein ylittyä roimasti.

— Lasku kisoista lankeaa järjestäjämaan kansalaisten maksettavaksi jopa sukupolvien mittaisena taakkana, kun iso siivu voitoista kulkeutuu korruptiona tapahtuman osakkaiden taskuihin.

Vuoden 2018 jalkapallokisat huolestuttavat professoria.

— Saa nähdä, miten 11 venäläiskaupunkia selviytyy jalkapallon MM-kisojen stadionien rakentamisurakoistaan resurssien kannalta hätätilabudjeteillaan.

Maailman suurimpia urheilukisoja on parin vuosikymmenen ajan yhä enemmän järjestetty kehittyvissä — Venäjän, Qatarin, Kiinan ja Brasilian kaltaisissa — maissa. Tällaisten tahojen kanssa KOK ja FIFA tulevat mutkattomasti toimeen.

— Itse kisakaupungit eivät kehittyvissä ja autoritäärisissä maissa ole mukana päättämässä juuri mistään, Trubina kertoo.

— Kisat ovat keskusvallan näytöstä poliittisesti joustaviin tarkoitusperiin. Kansalaiset toki saavat ylpeydenaihetta omassa maassaan pidetyistä jättikisoista, mutta hinta maailman vaikuttumisesta on mahdottoman kova.

Elena Trubina: Twitter @amaurotum

Artikkeli on julkaistu Yliopisto-lehden numerossa Y/07/17.

Yliopisto-lehti on kaikille tarkoitettu, monipuolinen tiedelehti Helsingin yliopistosta.
Tilaa ja rakastu tieteeseen.