Osuustoiminta tekee työelämästä parempaa

Hagen Henrÿ tahtoo tuoda yritystoimintaan sosiaalista vastuullisuutta.

Juridiikan tutkija Hagen Henrÿ uskoo, että osuuskuntamuotoiset yritykset voisivat ratkaista monia työelämään liittyviä ongelmia. Niissä demokratia kukoistaa.

— Kaikki myöntävät, että sosiaalinen oikeudenmukaisuus on tärkeää. Viime aikoina myös yrityksiltä on penätty sosiaalista ja yhteiskunnallista vastuullisuutta. Mikä tähän vastaisi paremmin kuin yritys, joka noudattaa demokraattista osallistumista?

Voitto ei ole kaikki kaikessa

Hagen Henrÿ työskentelee tutkimusjohtajana Helsingin yliopiston Ruralia-instituutissa. Mikkelissä ja Seinäjoella toimiva Ruralia-instituutti on erikoistunut maatalouden, luomun ja kestävän tuotannon tutkimukseen.

Osuuskuntien ajatuksena on, että jäsenet yhdessä tarjoavat tuotteita ja palveluja itselleen ja mahdollisesti muillekin pyrkimättä ensisijaisesti voittoon. Päätöksentekoon saavat osallistua kaikki jäsenet joko suoraan tai edustajiston kautta.

Poliitikot eivät tunne mallia riittävästi

Hagen Henrÿn mukaan arviolta miljardi ihmistä maailmassa on mukana erilaisissa osuuskunnissa. Jos osuuskuntien jäsenten perheet lasketaan mukaan, niistä hyötyä saavien määrä on vielä suurempi.

Vaikka osuustoiminta on maailman mitassa merkittävä yritysmuoto, sitä ei silti tunneta kovin hyvin.

— Osuuskuntatutkimusta tehdään melko vähän, eivätkä poliitikot ja tutkijat juuri tunne toiminnan perusteita. Tilanne on sama kaikkialla maailmassa, Henrÿ sanoo.

Osuuskunta- ja osakeyhtiölait ovat muuttuneet monissa maissa varsin samankaltaisiksi.

— Osuuskuntia on tarkasteltu enimmäkseen taloudellisesta näkökulmasta ja sosiaalinen puoli on unohtunut.

Pohjoismaissa tätä selittää vahva hyvinvointivaltio.

— Yhteiskunta on hoitanut koulutuksen sekä sosiaali- ja terveyspalvelut, jolloin osuuskuntien ei ole tarvinnut niistä huolehtia, Henrÿ selittää.

Hän toivoo, että sosiaalinen näkökulma otettaisiin entistä paremmin huomioon osuuskuntalainsäädännössä. Yritysmuotojen moninaisuus on vahvuus tulevaisuuden maailmassa.

Haastattelu on julkaistu Kuka nyt -palstalla Yliopisto-lehdessä Y/02/18.

Yliopisto-lehti on kaikille tarkoitettu, monipuolinen tiedelehti Helsingin yliopistosta.
Tilaa ja rakastu tieteeseen.